آشنایی کامل با خانه امام علی در نجف

آشنایی کامل با خانه امام علی در نجف

همان طور که می دانید، کشور عراق به عنوان یکی از بزرگترین کشور های زیارتی در سراسر جهان به شمار می رود. قطعا شهر کربلا به عنوان اصلی ترین شهر زیارتی این کشور شناخته می شود. با این حال مکان های زیارتی و تاریخی دیگری وجود دارند که می توانند برای بسیاری از افراد توریست جذاب باشند.

 

خانه امام علی در نجف اشرف

یکی از این مکان های تاریخی که مربوط به امیرالمومنین (ع) می شود، خانه امام علی در نجف است. به طور کلی شایعات بسیار زیاد پیرامون منزل امیرالمومنین (ع) در شهر نجف وجود دارد. لازم به ذکر است که افراد زیادی در حین سفر به کربلا از این محل تاریخی نیز بازدید می کنند.

در سال های اخیر مراکز و مجموعه های توریستی بسیار زیادی تاسیس شده اند که اطلاعات مختلفی را در رابطه با خانه امام علی در نجف ارائه می دهند. در واقع بازدید از خانه امام علی در نجف از اصلی ترین برنامه های قرار گرفته شده در تور کربلا این مراکز می باشد. با این وجود پیشنهاد می کنیم تا افرادی که به صورت انفرادی قصد سفر به کربلا را دارند یا می خواهند در آینده به همراه تور از این مکان تاریخی بازدید کنند، اطلاعات زیادی را در رابطه با آن داشته باشند. این مسئله موجب خواهد شد تا کیفیت سفر آن ها نیز افزایش پیدا کند.

 

تصاویر تاریخی از خانه امام علی

بیشتر بخوانید: آشنایی کامل با امامزاده ابراهیم غمر در کوفه

 

محل دقیق قرارگیری خانه امام علی در نجف

اولین مسئله ای که در رابطه با خانه امام علی در نجف باید مورد بررسی قرار دهید، آدرس دقیق خانه امام علی می باشد. این خانه در قسمت جنوب غربی مسجد کوفه قرار گرفته است. بر اساس اطلاعات به دست آمده این خانه به قسمت غربی داره الاماره نیز متصل می باشد. جزئیات مختلفی در رابطه با خانه امیرالمومنین در این منطقه وجود دارد که از سوی برخی از تاریخ نویسان تایید و از سوی برخی دیگر نیز تکذیب می شود. البته این خانه مربوط به دوران حکومت امام علی در کوفه است. با این وجود افرادی که علاقه مند هستند تا به صورت انفرادی از این محل تاریخی بازدید کنند، باید حتما اطلاعاتی را پیرامون آدرس این مکان تاریخی داشته باشند.

 

معماری به کار رفته در خانه امام علی در نجف چگونه است؟

در خانه امام علی در نجف، اتاق های مختلفی وجود دارند که طبق روایات تاریخ نویسان تمامی این اتاق ها منسوب به امام علی می باشد. در بخش راست این خانه اتاق هایی وجود دارد که به امام حسین (ع) و امام حسن (ع) منسوب می شود. در واقع نقل قول هایی در این زمینه وجود دارد که اتاق های ذکر شده متعلق به امام حسین و امام حسن است. در قسمت چپ این خانه نیز اتاقی ساخته شده است که مطابق با روایات، محلی برای غسل دادن امام علی می باشد. قسمتی از این خانه نیز به عنوان محراب نماز امیرالمومنین منسوب شده و محلی برای نشست و برخاست فرزندان و خود او می باشد.
لازم به ذکر است که در ساخت خانه امام علی در نجف، اتاق هایی در نظر گرفته شده است که به افراد دیگر منسوب داده شده اند. یکی از این اتاق ها به حضرت زینب (س) و دیگری به ام الکلثوم البنین منسوب شده است. در بخشی از این خانه چاهی وجود دارد. بسیاری از بومیان این منطقه و همچنین تاریخ نویسان معتقد هستند که این چاه به وسیله دستان امیرالمومنین حفر شده است. به همین دلیل اکثریت بازدیدکنندگانی که از خانه امام علی بازدید می کنند، به نوشیدن آب از طریق چاه حفر شده می پردازند. این افراد معتقد هستند که آب این چاه تبرک است و دارای برکت الهی می باشد.

 

خانه امام علی در نجف کجاست

بیشتر بخوانید: فاصله کربلا تا مهران چقدر است؟

 

ابهامات مختلف در رابطه با منزل امیرالمومنین در کوفه

اگرچه بسیاری از تاریخ نویسان معتقد هستند که خانه امام علی در نجف، همین محلی بوده که بازدیدکنندگان زیادی به آن مراجعه می کنند، اما ابهاماتی در این زمینه نیز وجود دارد. یکی از مسائلی که باعث شده تا این ابهامات به وجود بیاید، تقسیمات این منزل است. همچنین بازسازی و مرمت های پی در پی این خانه تاثیر مستقیمی را در به وجود آمدن این ابهامات داشته است. برای مثال در این خانه محلی با عنوان مکتب الحسنین وجود دارد. با این حال محققان مختلف معتقد هستند که امام حسین و امام حسن از علم لدنی بهره مند بوده اند و نیازی به مکتب برای یادگیری نداشته اند. همچنین هر دو امام در این دوره دارای سنین 30 الی 40 سالگی بوده اند. بنابراین وجود مکتبی برای این افراد در این سن توجیه پذیر نمی باشد.

بسیاری از تاریخ نویسان نیز معتقد هستند که خانه امام علی در نجف متعلق به وی نبوده و برای خواهر او می باشد. خواهر امام علی (ع) ام هانی نام دارد. توجه داشته باشید که اتاق های دیگری در این خانه وجود دارند که به عنوان محل تعلیم از سوی امیرالمومنین به شمار می رود. با این حال متراژ این اتاق ها بسیار کوچک بوده و گزینه مناسبی برای گردهمایی دانش آموزان شناخته نمی شود. با وجود تمامی تفاسیر ذکر شده تاکنون اطلاعات دقیقی در این رابطه یافت نشده است. در همین راستا نمی توان اظهار نظر دقیقی را در این زمینه بیان نمود. البته بومیان این منطقه بر اساس شنیده های خود اطلاعات بیشتری را در اختیار بازدیدکنندگان این خانه قرار می دهند.

 

ابهامات مربوط به خانه امام علی

بیشتر بخوانید: آشنایی کامل با مسجد حنانه نجف

 

جمع بندی

در این مقاله در مورد خانه امام علی (ع) در نجف صحبت کردیم یکی از برنامه های تور کربلا بازدید از منزل ایشان در نجف میباشد. با این حال شما می توانید با خرید تور از کربلا تور علاوه بر زیارت از حرم امام حسین (ع)، به بازدید از مکان های تاریخی حیرت انگیزی همچون این خانه بپردازید. لازم به ذکر است که تنها برخی از مراکز شرایط لازم را برای بازدید گردشگران از این مکان های تاریخی فراهم می سازند. بنابراین باید به خرید تور هایی بپردازید که بازدید از خانه امام علی را در برنامه های خود قرار داده اند.

برای اطلاع از شرایط تور اقساطی کربلا کلیک کنید.

0 0 رای ها
این مطلب مفید بود؟
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها