امامزاده سید محمد

امامزاده سید محمد در عراق

امامزاده سید محمد، یکی از امامزادگان مشهور و محبوب در عراق است که در نزدیکی شهر کربلای معلی واقع شده است. به دلیل محبوبیت بسیار زیاد سید محمد در میان مسلمانان، بسیاری به زیارت این امامزاده می ‌پردازند.
سید محمد، فرزند امام هادی (علیه السلام) و برادر بزرگ امام حسن عسکری (علیه السلام) بود. او به کنیه ‌های «ابوجعفر» و «سَبْعُ الدجیل؛ شیرمرد سرزمین دجیل» شناخته شده بود. نقش ایشان در گسترش علوم و ادب، بسیار برجسته بود و همین کمالات، او را از دیگران متمایز می ‌ساخت.

یکی از برنامه های زیارتی گروه کربلا تور در تور کربلا زیارت حرم امام زاده سید محمد میباشد به همین خاطر پیشنهاد میکنیم تا این مطلب را تا انتها مطالعه فرمایید.

 

آرامگاه امام زاده سید محمد در کجا واقع شده است؟

امامزاده سید محمد در نزدیکی حرم امام حسین (ع) در کربلا قرار دارد. بسیاری از زائرانی که به کربلا می‌آیند، این امامزاده را نیز زیارت می ‌کنند. امامزاده سید محمد به عنوان یکی از جاذبه ‌های مسافرتی مهم در عراق شناخته شده است.
قبرستان امامزاده سید محمد در کربلا نیز به دلیل قدمت و تاریخچه ‌ی طولانی خود، به عنوان یکی از مکان ‌های مهم تاریخی و مذهبی در عراق شناخته می ‌شود. امامزاده سید محمد سامرا، یکی از امامزادگان مطرح و محبوب در میان مسلمانان است که در شهرستان سامرا واقع شده است.
ایشان به پدرش، امام هادی (ع) در احیا کردن سنت رسول خدا و ارزش ‌های الهی کمک زیادی می‌ کرد. سید محمد، یار و یاور پدر بود به قدری که بیشتر مردم فکر می ‌کردند، او می ‌خواهد جانشین پدر شود و بعد از او به امامت برسد. اما این گمان ‌ها اشتباه بود و بعد از شهادت امام هادی (ع)، امام حسن عسکری (ع) به جای او انتخاب شد.

 

آرامگاه امام زاده سید محمد

همچنین بخوانید: سیده شریفه دختر نا آشنا کریم اهل بیت

 

کرامات امامزاده محمد

مردم عراق در مورد کرامات این امامزاده بزرگوار، قدرت معنوی و فضایل اخلاقی ایشان، مطالب زیادی را ذکر کرده اند. ایشان را فردی قدرتمند که از کرامت معنوی برخوردار می باشد، می دانستند و سروده‌ های زیادی برای ستایش و تکریم این امام بزرگوار سروده ‌اند.
مردم این بزرگوار را با فضیلت ‌های اخلاقی زیادی می شناختند. با توجه به تعابیر مختلفی که درباره‌ ی شخصیت امامزاده سید محمد وجود دارد، ممکن است برخی از مردم نیز نگرش ‌های مختلفی درباره ‌ی او داشته باشند، اما مسلم است که این شخصیت برای شیعیان عرب یکی از مهم‌ ترین امامزاده ‌هایی است که با کرامات، فضایل و معجزات زیادی شناخته می ‌شود.

 

کرامات امامزاده محمد

همچنین بخوانید: آشنایی با تمامی فضائل زیارت امام حسین

 

مادر سید محمد

نام مادر سید محمد سوسن بوده است. سوسن در خانواده‌ ای با مقام و اعتبار بالا به دنیا آمده بود، اما خانواده‌ اش اسیر شده بودند. سوسن به دلیل صفات پاکی و نیکوکاری که داشت، با بهره‌مندی از لطف الهی، توانست به عقد امام هادی برسد.
سوسن با شایستگی‌ ها و اخلاص خود، موجب تحسین امام هادی و امام حسن عسکری (علیهما السلام) واقع گردید. او با وارستگی، پارسایی و پرهیزگاری خود، برای مردم الگویی بود.

 

علت به امامت نرسیدن فرزند امام هادی

سید محمد در سال ۲۵۲ ه. ق قصد زیارت خانه خدا را داشت ولی در سرزمین بلد درگذشت. شیعیان محلی او را در همان جا دفن کردند و برخی معتقدند که سید محمد توسط سمی که به دستور خلفای عباسی به او داده شد، درگذشت. از آن زمان تاکنون، معجزات و کرامات زیادی به او نسبت داده شده است.
لازم به ذکر است که مرقد سید محمد در شهر بلد واقع شده است و به فاصله ۸۵ کیلومتری شمال کاظمین و ۵۰ کیلومتر تا جنوب سامرا فاصله دارد. این مرقد به عنوان یکی از مکان ‌های مقدس شیعیان در عراق شناخته شده است و معمولاً زائرانی که به سمت حرم عسکریین در سامرا سفر می ‌کنند، نیز به زیارت مرقد سید محمد هم می ‌روند.
گفته می ‌شود که پس از درگذشت سید محمد، بیش از صد و پنجاه نفر از آل ابوطالب، بنی هاشم و دیگر اعیان جمع شده بودند تا برای تعزیت و تسلیت در حیاط خانه امام هادی (علیه السلام) حضور یابند. در حین این مجلس، حسن بن علی وارد مجلس شد. سپس امام هادی (علیه السلام) در همان مجلس، امام عسکری (علیه السلام) را به عنوان جانشین خود به عنوان امام معرفی کرد.
با توجه به این که برخی از مردم گمان می کردند که سید محمد جانشین امام هادی خواهد بود، اما امام هادی (علیه السلام) سید محمد را به عنوان جانشین خود معرفی نکرد.
سید محمد همواره در زنده نگه داشتن ارزش‌ های دینی و سنّت پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) به همراه امام هادی (علیه السلام) بود. ایشان از امام هادی (علیه السلام) کسب معرفت و معنویت می ‌کرد. امام هادی (علیه السلام) به طور مداوم به تربیت این فرزندش می پرداخت و بعضی شیعیان، اصحاب و برخی علویان تصور می‌ کردند که سید محمد بعد از امام هادی (علیه السلام)، عهده دار امر امامت خواهد شد.
به طور کلی، سید محمد تمام موارد لازم را برای امامت یاد گرفته بود، اما تقدیر به گونه ‌ای رقم خورده بود که جانشین پدرش، حضرت امام حسن عسکری علیه‌السلام شود. به همین دلیل، سید محمد به امامت نرسید.

 

حرم امامزاده سید محمد

پیشنهادی برای مطالعه: معرفی بهترین جاهای دیدنی کربلا و نجف

 

معجزات امامزاده سید محمد

به گفته افراد محلی، زیارت این بزرگوار به عنوان راهی جهت برآورده شدن حاجاتی از جمله شفای بیماری، رفع مشکلات اقتصادی و روحی، ازدواج و… معروف است. افرادی که به زیارت این امامزاده مقدس می ‌روند، با ایمان و امید به دل، با آرزوی خالصانه خود، در طول سفر خود به این مکان مقدس با تضرع در مقابل حرم این امامزاده، خواسته های خود را بیان می کنند و به امید برآورده شدن حاجات خود به ایشان توسل می ‌کنند.
امامزاده سید محمد در زندگی خود شأن و منزلت بالایی داشت و پس از وفات نیز همچنان مورد احترام و تعظیم قرار می‌ گیرد. بسیاری از زائرانی که به این مکان مقدس می ‌آیند، به دنبال حاجت‌ روایی هستند و نذوراتی را به امید روا شدن حاجت به سید محمد اختصاص می‌ دهند. اما نذر بچه ‌دار شدن، به خصوص در عراق، بسیار معروف است و بر این باورند که بدون شک در این مکان مقدس برآورده می ‌شود.
سید محمد در طول زندگی خود معجزات زیادی را تجربه کرده است و به همین دلیل میلیون ‌ها زائر از نقاط مختلف جهان به این مکان مقدس می ‌آیند. او به عنوان یک فرد معمولی شناخته نمی ‌شود، بلکه به عنوان فردی که دارای قدرت معنوی بوده و صاحب کرامت است، شناخته می ‌شود.

4.1 17 رای ها
این مطلب مفید بود؟
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها