معرفی بهترین جاهای دیدنی کربلا و نجف

معرفی بهترین جاهای دیدنی کربلا و نجف

جاهای دیدنی کربلا و نجف برای افرادی که قصد سفر گردشگری و زیارتی به کشور عراق را به صورت فردی یا با تور کربلا دارند، بسیار مهم می باشد. شهر کربلا و همچنین شهر نجف جزو مهمترین شهرهای توریستی و زیارتی کشور دوست و همسایه عراق به حساب می‌آید. هر ساله تعداد بسیار زیادی زائر و همچنین گردشگر برای زیارت حرم مطهر امام حسین و حضرت ابوالفضل و حضرت علی راهی این شهرها می‌شوند. این شهرها علاوه بر اینکه جنبه زیارتی داشته اماکن گردشگری و توریستی بسیار جذابی نیز دارند که اگر شما آنها را بشناسید می‌توانید در سفر خود به آنها مراجعه کرده و از تماشای آنها لذت ببرید. پس ما در ادامه مقاله همراه باشید تا بهترین جاهای دیدنی کربلا و نجف را برای شما معرفی کنیم.

 

مکان های دیدنی کربلا

1- حرم مطهر امام حسین علیه السلام

یکی از مهمترین و اصلی ترین جاهای دیدنی کربلا و نجف که هر زائری قطعاً به قصد آن به این سفر عزیمت می کند حرم مطهر امام حسین است. حرم امام حسین به عنوان امام سوم شیعیان به عنوان یکی از مهمترین جاذبه‌های تاریخی و مذهبی در شهر کربلا به حساب می آید. بارها و بارها در طول دوره‌های تاریخی مختلف، این حرم مطهر بازسازی و در برخی مواقع نیز متاسفانه تخریب شده است. حرم مطهر امام حسین بعد از واقعه جانگداز کربلا توسط خادمین اهل بیت احداث شده و تا به امروز نیز به عنوان مهمترین حرم برای زائران شیعه در سراسر دنیا به حساب می آید.
بارگاه اصلی مرقد امام حسین برای بار نخست توسط مختار ثقفی احداث شد. متاسفانه این بارگاه در طول دوره های زمانی مختلف تخریب شده و مجددا توسط خادمین اهل بیت و عاشقان، این بارگاه مجددا بازسازی و مرمت گردیده است. در این حرم مطهر، پیکر فرزندان امام حسین مانند حضرت علی اکبر و حضرت علی اصغر نیز دفن شده‌اند. طبق روایات حضرت علی اصغر در همان محل دفن امام حسین و بر روی سینه مبارک ایشان قرار گرفته‌اند. حضرت علی اکبر نیز در پایین پای امام حسین آرمیده‌اند. اگر وارد این حرم مطهر شویم، در قسمت شرقی یک پنجره نقره رنگ می بینیم که در این قسمت تعدادی از شهدای کربلا دفن شده اند.

 

مکان های دیدنی کربلا

بیشتر بخوانید: چگونه ارزان به کربلا سفر کنیم؟

 

2- حرم مطهر حضرت ابوالفضل

یکی دیگر از جاهای دیدنی کربلا و نجف که بسیار مهم است و قطعاً در سفر به این شهرها باید از آن دیدن کنید، حرم مطهر حضرت عباس فرزند امام اول شیعیان امیرالمومنین می باشد. در روایات و نقل های تاریخی آمده که حضرت ابوالفضل به عنوان علمدار کربلا و سردار سپاه امام حسین در واقعه عاشورا بوده است. حضرت ابوالفضل با توجه به ارادت قلبی بالایی که به امام حسین و خاندان ایشان داشته، برای آوردن آب و برطرف کردن عطش کودکان امام حسین به نهر علقمه رفته و بعد از رویارویی با دشمنان به مقام والای شهادت نایل گردیده است. میان حرم امام حسین و حضرت ابوالفضل چیزی در حدود ۴۰۰ متر فاصله وجود دارد و حرم مطهر ایشان، در قسمت شمال شرقی حرم امام حسین قرار گرفته است. سبک معماری حرم حضرت ابوالفضل معماری اسلامی بوده و از قسمت‌های مختلفی مانند گلدسته، گنبد، سقاخانه، رواق و غیره تشکیل می شود. قدمت حرم فعلی حضرت ابوالفضل به دوران آل بویه باز می گردد.

 

حرم مطهر حضرت ابوالفضل

بیشتر بخوانید: سفر به کربلا با ماشین شخصی

 

3- جاهای دیدنی کربلا و نجف بین الحرمین

یکی از بهترین و عارفانه ترین جاهای دیدنی کربلا و نجف بین الحرمین است که فاصله میان حرم امام حسین و حضرت ابوالفضل را شامل می شود. تا پیش از به وجود آمدن بین الحرمین این مکان فضای در بر گرفته شده توسط ساختمان های تجاری و همچنین ساختمان های مسکونی بود. در زمان صدام حسین برای ایجاد فضای بهتر برای خدمت رسانی به زائران این مکان راه اندازی شد.

 

4- جاهای دیدنی کربلا و نجف، تله زینبیه

یکی دیگر از جاهای دیدنی کربلا و نجف تل زینبیه است. در روایات و نقل های تاریخی آمده است که در زمانی که دشمنان در حال جنگیدن با امام حسین در صحرای کربلا بودند، حضرت زینب بر روی تپه ایستاده و صحنه های جنگ را تماشا می کرده است. برای رسیدن به این قسمت شما باید از باب الزینبیه در حرم مطهر امام حسین خارج شده تا به تله زینبیه برسید. برای این مکان یک بنای مقدس طراحی شده که همه روزه پذیرای زائران حسینی می باشد.

 

5- مکان خیمه گاه سپاه امام حسین

در بین الحرمین یکی دیگر از جاهای دیدنی کربلا و نجف واقع شده است که به خیمه گاه سپاه امام حسین منصوب می باشد. در نزدیکی حرم امام حسین مکانی وجود دارد که جایگاه خیمه‌های خاندان ایشان در صحرای کربلا با ضریح مشخص شده است. اولین خیمه در این قسمت به عنوان خیمه حضرت ابوالفضل بوده و در مرکز آنها خیمه امام حسین قرار گرفته است. در اطراف این منطقه و در قسمت های سمت راست نیز یک سری سازه های آجری تعبیه شده‌اند که به شکل کجاوه می‌باشند. کجاوه ساخته شده در این مکان ها یادآور کجاوه هایی هستند که خاندان امام حسین را بعد از واقعه عاشورا، با استفاده از آنها به شهر کوفه بردند.

 

6- جاهای دیدنی کربلا و نجف نهر علقمه

نهر علقمه یکی دیگر از جاهای دیدنی کربلا و نجف به حساب می آید. این نهر یکی از مکان های بسیار مهم در کشور کربلا است که در گذشته، برای آبرسانی به قسمت‌های مختلف این شهر از آن استفاده می شده است. همچنین در روایات و نقل‌های تاریخی آمده است که حضرت ابوالفضل برای آوردن آب برای فرزندان امام حسین، به نزدیکی نهر رفته و در همانجا نیز به شهادت رسیده است. امروزه متاسفانه به دلیل ساخت و ساز‌های بسیار زیاد و تخریب های متعددی که انجام شده مکان دقیق شهادت حضرت ابوالفضل در آن مشخص نیست. برخی از افراد فکر می‌کنند رودی که از کنار مکان حضرت مهدی عجل الله می گذرد، همان نهر علقمه است، ولی نام این رود، رود الحسینی می باشد.

 

جاهای دیدنی کربلا و نجف نهر علقمه

بیشتر بخوانید: اعمال سفر کربلا

7- رود فرات کربلا

رود فرات نهری می باشد که در تاریخ و ادیان منطقه خاورمیانه، به ویژه در روایات شیعه که به شهادت امام حسین (ع) و یاران او در نزدیکی این نهر اشاره شده است، نقش مهمی دارد. این رود یکی از زیباترین جاهای دیدنی کربلا می باشد که هر ساله مردم زیادی از آن بازدید می کنند. این نهر با طول حدود ۲۹۰۰ کیلومتر، از ترکیه شروع شده و از سوریه و عراق عبور کرده و در خلیج فارس به پایان می رسد. در غرب عراق، نهر فرات به دو شاخه قره سو و مراد چای تقسیم می ‌شود. محل اصلی این رود در نزدیکی شهر کربلا قرار دارد، از مزار دو طفلان عبور کرده و علی رغم تداوم جریان در شمال کربلا، با نهر علقمه ارتباطی ندارد. برخی اشتباها نهر الحسینیه را با فرات اشتباه می‌گیرند.
در نهایت این رود بسیار بزرگ پس از طی کردن مسیر طولانی به شط العرب تخلیه می شود. در صورتی که قصد سفر به کربلا را دارید، ما را همراهی کنید تا شما را با مناطق و جاهای دیدنی کربلا آشنا کنیم.

 

8- چشمه امام علی

چشمه امام علی (ع) در نزدیکی دریاچه رزازه و وسط بیابان واقع شده است و به عنوان چشمه ای مقدس شناخته می ‌شود. این چشمه در باور عموم به اسم چشمه امام علی (قطارة الامام علي) شناخته می ‌شود که به عقیده برخی منابع شیعه، امام علی (ع) در جنگ صفین این چشمه را آشکار کرد. برخی از منابع شیعه حکایت می ‌کنند که این چشمه پربرکت در زمان یکی از جنگ های مسلمانان پیدا شده است. حضرت علی پس از جنگیدن زیاد و تشنگی بسیار شدید، سنگی را بلند می کند. از زیر این سنگ، آب شیرینی به وجود آمد و همچنان این چشمه ادامه دارد. اکنون چشمه امام علی (ع) به عنوان یک زیارتگاه مهم شناخته می ‌شود و به یک مکان گردشگری بسیار زیبا تبدیل شده است.

 

چشمه امام علی

بیشتر بخوانید: راهنمای گام به گام دریافت پاسپورت اینترنتی

 

9- پل سفید؛ از جاهای گردشگری کربلا

پل سفید (القنطرة البيضاء) یکی از جاهای دیدنی کربلا در عراق می باشد که ساخت آن به بیش از 450 سال پیش باز می ‌گردد. این پل در سال 1550 میلادی توسط یکی از سلاطین عثمانی ساخته شد و یکی از قدیمی‌ترین پل ‌های ساخته شده توسط عثمانی ‌ها در عراق محسوب می ‌شود. ساخت پل سفید به دستور یکی از سلاطین عثمانی صورت گرفت و بعد از دیدار وی از شهر کربلا، تصمیم گرفته شد تا رودخانه حسینیه را برای اتصال دو ساحل به یکدیگر حفر کنند. این پل به عنوان یک اثر مهم معماری و تاریخی در این منطقه شناخته شده است. در صورتی که در رابطه با قیمت تور کربلا هوایی 4 روزه هر سوالی دارید، می توانید با کارشناسان ما ارتباط برقرار کنید تا شما را به نحو احسن راهنمایی کنند.

 

10- قلعه اخضر؛ از جاهای دیدنی کربلا

ممکن است بارها اسم قصر اخضر را شنیده باشید. این بنای تاریخی پرشکوه در اطراف شهر کربلا واقع شده است. این کاخ عظیم و باشکوه از آثار تاریخی این منطقه به شمار می ‌آید. درباره قدمت دقیق آن، نظرات باستان ‌شناسان ممکن است متفاوت باشد. با گذر زمان، این بنا به ویرانی کشیده شده و در میان خاک و ویرانه‌ ها فرو رفته بود. با تلاش اداره آثار عراق، قلعه اخضر از دل خاک بیرون آورده و بازسازی شد. این نوع بازسازی‌ ها به عنوان یک تلاش برای حفظ و باز آفرینی تاریخ و فرهنگ منطقه انجام می ‌شود تا این آثار تاریخی برای نسل های آینده به ارث برسند.
قلعه اخضر جزو یکی از محبوب ترین جاهای گردشگری کربلا می باشد و بازدیدکنندگان بسیار زیادی برای دیدن آن مراجعه می کنند. در صورتی که قصد سفر به کربلا را دارید، به شما توصیه می کنیم تور اقساطی کربلا را از دست ندهید و همین الان نسبت به رزرو آن اقدام کنید.

 

قلعه اخضر؛ از جاهای دیدنی کربلا

بیشتر بخوانید: بررسی بنات الحسن نجف

 

11- قلعه هندی

یکی از جاذبه های گردشگری و همچنین جاهای دیدنی کربلا و نجف که شاید کمتر نام آن را شنیده باشید، قلعه هندی است که قدمت تاریخی آن مربوط به دوران قاجار می باشد. این قلعه در نزدیکی شهر کربلا، توسط اقا محمد خان قاجار برای ایجاد هرچه بیشتر امنیت برای منطقه احداث شده است. البته پیش از آنکه آقامحمدخان بتواند این قلعه را به اتمام برساند، از دنیا رفت. بعد از مرگ آقا محمد خان قاجار، سید علی طباطبایی به اتمام رساندن این پروژه را در دست گرفته و در آن اتاق هایی را برای سکونت زائران و ایجاد امنیت برای سفر آنها تعبیه کردند. از دیگر جاذبه های گردشگری مهم در شهر مذهبی کربلا می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • آرامگاه امیرکبیر
  • پل سفید
  • بازارهای شهر کربلا
  • مسجدهای شهر کربلا
  • دریاچه رزازه
  • قصر نخیله
  • قصر عطشان
  • قلعه اخیضر
  • چشمه امام علی
  • مرقد امامزاده اخرس بن کاظم
  • مرقد ابن حمزه
  • مرقد سید ابراهیم مجاب
  • مرقد حبیب بن مظاهر
  • مرقد ابن فهد حلی
  • مرقد حر بن ریاحی
  • مرقد طفلان مسلم
  • مقام حضرت مهدی
  • مقام امام صادق
  • مقام دست های حضرت ابوالفضل

 

معرفی شهر مذهبی نجف اشرف و جاهای دیدنی آن

یکی از مهمترین شهرهای مذهبی در کشور عراق که به عنوان پایگاه شیعیان در سراسر دنیا نیز به حساب می آید، شهر مطهر نجف است. در این شهر حضرت علی علیه السلام به شهادت رسیده و مقبره او نیز در همین شهر واقع شده است. در زمان های قدیم کاروان هایی که برای رسیدن به خانه خدا عازم سفر بودند، از شهر نجف می گذشتند و همین موضوع نیز بر اهمیت شهر نجف می‌افزاید. امروزه تعداد بسیار زیادی از زائران و گردشگران همه ساله به شهر مذهبی نجف سفر کرده و از جاهای مختلف آن دیدن می کنند. در ادامه به معرفی مهمترین جاهای دیدنی این شهر که در سفر گردشگری و زیارتی کربلا و نجف باید از آنها دیدن کنید، خواهیم پرداخت:

 

معرفی شهر مذهبی نجف اشرف و جاهای دیدنی آن

بیشتر بخوانید: بهترین هتل های نجف

 

1- حرم مطهر امام علی علیه السلام

بی شک یکی از مهمترین و بهترین جاهای دیدنی کربلا و نجف حرم مطهر امام علی علیه السلام اولین امام شیعیان می باشد. وجود بارگاه ملکوتی امام علی علیه السلام در این شهر، نجف را به یکی از قطب های توریستی در کشور عراق تبدیل کرده است. این شهر مخصوصاً در ایام ماه محرم به یکی از مهم‌ترین مقاصد زائران تبدیل می گردد. در حقیقت شهر نجف نیز بعد از آنکه برای بار نخست مرقد مطهر امام علی ساخته شد به وجود آمد. اگر به ساختار خیابان‌های شهر نجف نگاه کنیم، متوجه می شویم که تمامی این خیابان ها شبیه به یک ستاره به حرم مطهر امام علی راه پیدا می کنند. این حرم مطهر در طی سالهای مختلف توسط افراد زیادی بازسازی و گسترش پیدا کرده است. صحن امروزی و مرقد مطهر آن توسط خاندان صفوی و آل بویه ساخته شده اند.
مرقد مطهر از چهار صحن اصلی تشکیل می شود که صحن شمالی باب الطوسی، صحن جنوبی باب قبله، صحن غربی باب سلطانی و صحن شرقی نیز باب الذهب نام دارد.

 

حرم مطهر امام علی علیه السلام

بیشتر بخوانید: راهنمایی سفر به نجف

 

2- مسجد عمران بن شاهین

یکی دیگر از جاهای دیدنی کربلا و نجف، مسجدی بسیار زیبا و در عین حال عرفانی به نام عمران بن شاهین می باشد. محل قرارگیری این مسجد در ضلع شمالی مرقد حضرت علی علیه السلام است. شخصی با همین نام این مسجد را پایه گذاری کرده است. در روایت تاریخی آمده که در قرن چهارم میان عضد الدوله و عمران بن شاهین اختلافی به وجود می آید و این شخص نظر می‌کند که اگر اختلاف میان این دو نفر از بین برود، رواقی را در حرم امام علی راه اندازی کند. در این مسجد اشخاص بسیار بزرگی مانند سید محمد کاظم مقدس، محمد باقر قمی و سیدمحمدکاظم یزدی دفن شده‌اند.

 

3- مسجد سهله

مسجد سهله یکی دیگر از جاهای دیدنی کربلا و نجف است که در ۱۰ کیلومتری حرم مطهر امام علی علیه السلام واقع شده است. این مسجد را به امام مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف نسبت می دهند. مسجد سهله، در قرن اول قمری ساخته شده و در روایات آمده که پیامبران بزرگ مانند حضرت ابراهیم و حضرت خضر در این مکان عبادت می کنند. حضرت امام زمان نیز طبق روایات بعد از ظهور ایشان در این مسجد سکونت خواهند کرد.

 

4- مقبره حضرت آدم و نوح

اگر شما به شهر کربلا و نجف سفر کردید، حتماً باید از مقبره حضرت آدم و نوح دیدن کنید. این مکان به عنوان یکی دیگر از جاهای دیدنی کربلا و نجف است که در نزدیکی شهر نجف واقع شده است. امام صادق علیه السلام حدیثی را می فرمایند که مطابق با آن بعد از زیارت حضرت علی، حتماً باید حضرت آدم و نوح را نیز زیارت نمایید.

 

مقبره حضرت آدم و نوح

بیشتر بخوانید: معرفی و بررسی بازارهای کربلا و نجف

 

5- برج نمرود

اگر شما روایات تاریخی را شنیده باشید قطعاً نام نمرود و برج باستانی نمرود را بارها و بارها شنیده اید. این برج همان برجی است که پادشاه نمرود، حضرت ابراهیم را درون یک محفظه قرار داده و آتش را برپا کرد، ولی به اذن خداوند آتش به گلستان تبدیل شد. برج نمرود یکی از قدیمی ترین برج های تاریخی در سراسر دنیاست. با توجه به قدمت بسیار بالا و فرسایش زیادی که در بافت بناهای آن ایجاد شده، هنوز هم به صورت کامل تخریب نشده و پابرجا است. این برج جزو آثار باستانی شهر بابل به حساب آمده و در نزدیکی شط فرات قرار دارد. همچنین آبادی ذی الکفل نیز در نزدیکی این برج باستانی واقع شده است.

 

6- بازار شهر نجف

بازار اصلی شهر نجف از مشهورترین بازارهای کشور عراق به حساب می‌آید که دقیقا مقابل حرم مطهر حضرت علی قرار گرفته است. این بازار جزو بازارهای سرپوشیده به حساب می آید که سقف آن از آهن پوشیده شده است. معماری این بازار به دوران عثمانی باز می گردد. همه روزه زائران و گردشگران بسیار زیادی از کشورهای مختلف به این بازار وارد شده و از قسمت‌های مختلف آن دیدن کرده و برای عزیزانشان سوغاتی خرید می کنند. در این بازار مهمترین کالاهایی که به فروش می رسد، انواع مختلف صنایع دستی، طلا، جواهرات، خوراکی ها، لباس، تصویر، مهر، جانماز، چادر، بدلیجات، عطر و غیره می باشد. از دیگر جاذبه های گردشگری شهر نجف میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

  • دریاچه نجف
  • قصر خورنق
  • مقبره ذی الکفل
  • بیت امام خمینی
  • مقبره کمیل بن زیاد نخعی
  • مقام حضرت زین العابدین علیه السلام
  • قبرستان وادی السلام
  • حسینیه صحن شریف
  • تکیه فرقه بکتاشیه
  • مسجد حنانه
  • مسجد الخضرا
  • مسجد الراس

 

پیشنهاد میکنیم تا از صفحه تور کربلا هوایی هتل 5 ستاره و تور سوریه نیز بازدید نمایید.

3.7 7 رای ها
این مطلب مفید بود؟
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها