بررسی بنات الحسن نجف

بررسی بنات الحسن نجف

آیا شما تا امروز نام بنات الحسن نجف را شنیده اید؟ به عقیده خیلی از بزرگان دنیای اسلام، بنات الحسن نجف به دو دختر امام حسن متصل است. تا امروز داستان های زیادی در مورد دختر ها و فرزندام امام حسن نقل شده است. هر کدام از این روایات، به نحوی خاص نسبت به بررسی فرزندان این امام بزرگوار می پردازند. متاسفانه امروزه به علت نبود منابع کافی، نمی توان به صورت دقیق چیستی، محل دفن یا حتی دلیل اهمیت بنات الحسن نجف را مشخص نمود. در هر صورت، به استناد منابع و روایات موجود در این زمینه، امروز ما قصد داریم به سوالاتی همچون بنات الحسن نجف چیست و کجا دفن شده اند پاسخ دهیم. البته که پاسخ به این سوالات بر اساس روایات و کتاب های موجود ایجاد شده است. پس برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد این مبحث مهم اسلامی و تاریخی، با ما همراه شوید.

برای اطلاع از قیمت تور کربلا کلیک کنید.

 

بنات الحسن نجف چیست؟

بیایید کارمان را با بررسی دقیق چیستی بنات الحسن شروع کنیم. به صورت کلی، روایات زیادی در مورد بنات الحسن نجف ارائه شده است. ما می توانیم به صورت قطعی بگوییم که بنات الحسن، به دو دختر امام حسن(ع) اشاره دارد. این مفهوم به صورت نسبی به زنان و دخترانی اشاره می کند که توسط امام حسن (ع) و همسرشان متولد شده اند.
در اسلام شیعی، بنات الحسن نجف به عنوان نسل و نسب اصلی خاندان پیامبر معرفی می شوند. خیلی از بزرگان معتقد هستند که این اشخاص اهل بیت بوده و در دسته انسان های معصوم هم می توانند قرار گیرند. البته که برای اظهار نظر قطعی در این زمینه، باید به سخنان علما و بزرگان دین اسلام مراجعه نمود چرا که افراد عادی در جایگاه اعلام نتیجه قطعی نیستند.
بنات الحسن نجف را می توان به عنوان یک نمونه ایمان، تقوا و معرفت دینی معرفی نمود. البته که داستان های زیادی از نحوه عملکرد و رفتار بنات الحسن نقل نشده است. فقط می دانیم که این اشخاص در شهر نجف حاضر بوده و زندگی می کرده اند. در حال حاضر هم مزارات دختران امام حسن(ع) در همین شهر واقع شده و بازدید کنندگان می توانند از آن دیدن نمایند.

 

بنات الحسن نجف چیست؟

بیشتر بخوانید: در مورد اعمال مسجد سهله و کوفه بیشتر بدانید

 

اهمیت آشنایی با بنات الحسن نجف

شاید شما هم از خود می پرسید که چرا آشنایی با بنات الحسن نجف مسئله ای پر اهمیت به حساب می آید؟ در پاسخ به این سوال، باید بگوییم که امامان همواره به عنوان الگوی مردم جامعه شناخته شده اند. از آنجایی که بنات الحسن هم از جمله اعضای خاندان پیامبر به حساب می آیند، همواره نماد پاکی و عصمت می باشند. به صورت کلی، تعلیم و تربیت این دختران همواره می تواند به عنوان یک الگو برای والدین مورد استفاده قرار گیرد.
آشنایی با اشخاص پر اهمیتی همچون دختران امام حسن، به کارشناسان دنیای اسلام و تاریخش اجازه می دهد تا در بهترین حالت ممکن نسبت به بررسی وقایع اقدام نمایند. از آنجایی که تاریخ اسلام روی مباحثی همچون غیاب حضرت مهدی (ع) و امام حسین (ع) تمرکز بیشتری دارد، خیلی روی مباحثی همچون امام حسن و دخترانش تحقیق صورت نگرفته است. در ضمن، به خاطر داشته باشید که دقیقا مشخص نیست که بنات الحسن نجف چگونه فوت کرده اند.

 

اختلاف میان علما در مورد تعداد فرزندان امام حسن

میان علما همواره در مورد بنات الحسن نجف و تعداد فرزندانی که توسط امام حسن (ع) و همسرشان متولد شده اند، یک سری اختلافات خاص وجود دارد. علمای شیعه زیادی در این زمینه تحقیق کرده و به نتایج جالبی هم رسیده اند. به عقیده شیخ طبرسی، امام حسن در مجموع 16 فرزند داشت. جنسیت این فرزندان به صورت دقیق مشخص نشده است ولی حداقل 2 دختر میان آنها وجود داشته است.
شیخ مفید در کتاب الارشاد، بنات الحسن نجف و سایر فرزندان امام حسن را اینطور معرفی می کند: امام حسن در مجموعه 15 دختر و پسر داشت. از جمله این فرزندان می توان به زید و دو خواهرش، ام الحسن و ام الحسین، حسن بن حسن، عمرو بن حسن و دو برادرش، عبد الرحمن بن حسن، حسین بن حسن و برادرش و دو خواهرشان اشاره نمود.
علامه حلی هم در این زمینه تحقیقات گسترده ای انجام داده است. به صورت کلی، به عقیده علامه حلی امام حسن پانزده دختر و پسر داشته است. لیست نام فرزندان امام حسن به عقیده علامه حلی، شباهت های زیادی با لیستی که توسط شیخ مفید معرفی شده است دارد. البته که نمی توان به صورت دقیق مشخص نمود که کدام یک از این نظرات در مورد تعداد فرزندان امام حسن و بنات الحسن نجف درست می باشد.

 

اهمیت آشنایی با بنات الحسن نجف

بیشتر بخوانید: سیده شریفه دختر نا آشنا کریم اهل بیت

 

آیا بنات الحسن در واقعه کربلا حضور داشته اند؟

همانطور که گفتیم، محققان و تاریخ نویسان روی واقعه عاشورا تمرکز زیادی داشته اند. بر اساس تحقیقات صورت گرفته ، هفت مورد از فرزندان امام حسن در این واقعه حضور داشته و به شهادت رسیده یا اسیر شده اند. به صورت کلی، نمی توان مشخص نمود که آیا بنات الحسن نجف در این واقعه حضور داشته اند یا نه اما بررسی کتاب های تاریخی به ما نشان داده است که پنج نفر از فرزندان امام حسن در واقعه عاشورا به شهادت رسیده اند.

 

دختران امام حسن کجا دفن شده اند؟

در نهایت، بیایید به محل دفن بنات الحسن نجف یا مزارات دختران امام حسن نگاهی بیندازیم. همانطور که گفته شد، این مزارات در شهر نجف واقع شده و بازدید کنندگان و مراجعین این شهر، می توانند نسبت به مشاهده آن اقدام نمایند. این سه مرقد مربوط به دختران امام حسن با نام های زهرا، رقیه و آمنه می باشد. این مزار ها در بافت قدیمی و جنوبی شهر نجف واقع شده اند.
اگر شما هم به دنبال بازدید از مزارات بنات الحسن نجف هستید، باید وارد خیابان سور شوید. در این خیابان، شما می توانید چندین مرقد مختلف را مشاهده نمایید. سه مرقد اصلی یعنی آمنه بنت الحسن، زهرا بنت الحسن و رقیه بنت الحسن از جمله مقبره هایی به حساب می آیند که به بنات الحسن نجف اتصال داده شده اند. جالب است بدانید که برخی از تاریخ نویسان، معتقد بوده اند که فقط رقیه بنت الحسن به عنوان دختر این امام شناخته شده و سایر مقبره ها به امام حسن مربوط نیستند.

3 4 رای ها
این مطلب مفید بود؟
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها