اعمال مسجد سهله و کوفه

در مورد اعمال مسجد سهله و کوفه بیشتر بدانید

اعمال مسجد کوفه شامل مجموعه ‌ای از زیارات، نماز ها و دعا هایی است که در این مسجد مقدس، به جا آورده می ‌شود. این مسجد که در روایات شیعی بسیار اهمیت دارد، به عنوان منزل حضرت آدم، مکان ساخت کشتی نوح و محل نماز حضرت ابراهیم شناخته می ‌شود. از طرفی، ائمه اطهار به انجام اعمالی مانند نماز و عبادت در این مسجد بسیار تاکید کرده اند. همچنین در کتاب های ادعیه و زیارات، مجموعه ‌ای از آداب و اعمال مربوط به این مسجد، ذکر شده است. با توجه به ثواب ویژه ی اعمال مسجد کوفه، در این محتوا قصد داریم به مهمترین اعمالی که سفارش شده است در این مسجد انجام دهیم، اشاره کنیم. پس با ما همراه باشید. اگر در مورد اعمال مسجد سهله و کوفه اطلاعات کافی ندارید، خواندن این مطلب اطلاعات مفیدی به شما می دهد. برای اطلاع از قیمت تور کربلا کلیک کنید.

 

آشنایی با اعمال مسجد سهله و کوفه

مسجد کوفه و مسجد سهله از مساجد مهم و تاریخی شهر کوفه محسوب می شوند. درباره فضیلت این دو مسجد احادیث و روایات بسیاری نقل شده است. این مسجدها به مرور زمان اهمیت بسیاری پیدا کرده اند. به طوری که در حال حاضر نیز نزد مسلمانان جهان اسلام جایگاه ویژه ای دارند. جایگاه معنوی و منزلت بالای این مساجد سبب شده که مسلمانان نسبت به آداب و اعمال مسجد سهله و کوفه توجه بیشتری داشته باشند.

 

فضیلت مسجد کوفه

قبل از ارائه اعمال مسجد سهله و کوفه بدانید که کوفه یکی ازمساجد چهارگانه جهان اسلام است که بعد از مسجدالحرام، مسجد النبی و مسجد الاقصی در صدر چهارم مساجد تاریخ اسلام قرار گرفته است. این مسجد در 12 کیلومتری شمال شرقی شهر نجف قرار دارد. طبق برخی روایات مسجد کوفه از زمان حضرت آدم بنا نهاده شده است. برخی گفته اند این مسجد محل نماز حضرت ابراهیم و حتی محل ساخت کشتی نوح بوده است. اهمیت مسجد کوفه زمانی در نزد شیعیان بیشتر شد که امیرالمؤمنین(ع) برای خواندن نماز و خطبه و گاه امور کشورداری به این مکان مقدس رفت. در این مسجد شاگردانی همچون کمیل بن زیاد و ابن عباس برای آموختن تفسیر قرآن و دیگر علوم نزد این امام بزرگوار می آمدند.
امام باقر (ع) درباره برتری اعمال مسجد کوفه فرموده است: «اگر مردم بدانند که خواندن نماز در مسجد کوفه چه فضیلتی دارد از مکان های دور به آنجا می رفتند». هم چنین این امام بزرگوار در روایت دیگری فرموده اند: «خواندن نماز واجب در آن برابر حج واجب و نماز مستحب در آن برابر حج عمره است». احادیث متعددی وجود دارد که از این مسجد به عنوان قصری از بهشت یاد شده است. در روایتی دیگر مفضل بن عمر از امام صادق (ع) نقل کرده است که ثواب خواندن یک نماز در مسجد کوفه برابر با ثواب هزار نماز در مساجد دیگر است. در کنار مسجد علاوه بر خانه حضرت علی (ع) و دارالاماره، مرقد اشخاص بزرگ و فداکاری مانند میثم تمار، مسلم بن عقیل و مختار می باشد. زمانی فرا خواهد رسید که این مسجد با فضیلت، مصلای امام عصر (عج) و یارانش خواهد شد. حضرت مهدی این مسجد را مرکز حکومت خود قرار خواهد داد.

 

آشنایی با اعمال مسجد سهله و کوفه

بیشتر بخوانید: سیده شریفه دختر نا آشنا کریم اهل بیت

 

اهمیت اعمال مسجد کوفه

کم و بیش با اهمیت اعمال مسجد کوفه آشنا شده اید. بسیاری از بزرگان و ائمه شیعیان به خواندن نماز و زیارت در این مسجد تأکید کرده اند. بنابراین در کتاب های متعدد اعمال و آداب مسجد کوفه بیان شده است. اعمال مسجد کوفه شامل مجموعه ای از ادعیه، نمازها و زیارت هایی است که در این مسجد مقدس بجا آورده می شود. اعمال مسجد کوفه عبارتند از:

 

اعمال ورود به مسجد کوفه

اولین قدم در اعمال مسجد کوفه ورود از درب درست است. برای داخل شدن به مسجد کوفه بهتر است در «باب الثّعبان» را انتخاب کنید. البته این در، بعد ها به «باب الفیل» تغییر نام داد. برای رفتن به مسجد کوفه و هنگام ورود به آن دعاهایی ذکر شده است که خوب است آن ها را بخوانید.

 

اعمال مقام ابراهیم خلیل الله

ستون چهارم مسجد نزدیک به باب انماط مکانی است که حضرت ابراهیم(ع) در آنجا خدا را عبادت می کرد. این مقام چهار رکعت نماز دارد که دو رکعت از آن حمد و سوره قل هو الله و دو رکعت دیگر را حمد و سوره قدر خوانده می شود. پس از اتمام نماز نیز تسبیحات حضرت زهرا (س) گفته می شود.

 

اعمال محراب امیرالمومنین (ع) در مسجد کوفه

یکی از مهمترین اعمالی که سفارش شده است در مسجد کوفه آن را انجام دهید، اعمال محراب امیرالمومنین (ع) می باشد که به شدت فضیلت دارد. جهت انجام این عمل، ابتدا باید دو رکعت نماز در مکانی که به امیر المؤمنین (ع) ضربه زده اند، بخوانید. پس از اتمام نماز و تسبیح حضرت زهرا (س)، سپس دعای زیر را قرائت کنید.

“يَا مَنْ أَظْهَرَ الْجَمِيلَ وَ سَتَرَ الْقَبِيحَ يَا مَنْ لَمْ يُؤَاخِذْ بِالْجَرِيرَةِ وَ لَمْ يَهْتِكِ السِّتْرَ وَ السَّرِيرَةَ يَا عَظِيمَ الْعَفْوِ يَا حَسَنَ

التَّجَاوُزِ يَا وَاسِعَ الْمَغْفِرَةِ يَا بَاسِطَ الْيَدَيْنِ بِالرَّحْمَةِ يَا صَاحِبَ كُلِّ نَجْوَى يَا مُنْتَهَى كُلِّ شَكْوَى يَا كَرِيمَ الصَّفْحِ يَا عَظِيمَ

الرَّجَاءِ يَا سَيِّدِي صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ افْعَلْ بِي مَا أَنْتَ أَهْلُهُ يَا كَرِيمُ”

پس از اتمام دعای فوق، مناجات حضرت علی (ع) در مسجد کوفه را بخوانید.

 

اعمال محراب امیرالمومنین (ع) در مسجد کوفه

بیشتر بخوانید: اماکن زیارتی عراق در تور کربلا

 

اعمال مقام حضرت آدم

اینجا همان جایی است که پروردگار بخشایشگر توفیق توبه را به حضرت آدم بخشید. پس وقتی به ستون هفتم رسیدی رو به قبله بایست و بگو (بِسْمِ اللَّهِ وَ بِاللَّهِ وَ عَلَى مِلَّةِ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ وَ لا إِلَهَ إِلا اللَّهُ مُحَمَّدٌ رَسُولُ اللَّهِ السَّلامُ عَلَى أَبِينَا آدَمَ وَ أُمِّنَا حَوَّاءَ) . بعد از آن چهار رکعت نماز بجا می آوری، در رکعت اول حمد و قدر، در رکعت دوم حمد و قل هوالله می خوانی و رکعت سوم و چهارم نیز به همین ترتیب خوانده می شوند.

 

اهمیت اعمال مسجد کوفه

بیشتر بخوانید: امامزاده سید محمد در عراق

 

اعمال مقام حضرت نوح(ع) در مسجد کوفه

باب الفرج همان مقام حضرت نوح(ع) است. در این مکان نیز چهار رکعت نماز بخوانید. اول یک حمد و هر سوره ای که دوست دارید و بعد از اتمام نماز تسبیحات حضرت زهرا بگویید.

 

اعمال مقام جبرئیل فرشته وحی خدا

از جمله مکان های پر فضیلت مسجد کوفه ستون پنجم است. طبق حدیثی از امام صادق، ستون پنجم مقام حضرت جبرئیل است. دو رکعت نماز به حمد و هر سوره ای که خواستید در این محل به جا آورید و حاجات خود را بطلبید.

 

اعمال مقام معراج

در اعمال مسجد کوفه این مقام را دکه المعراج می نامند. در شب معراج، رسول خدا از خداوند اذن می طلبد تا در این محل فرود آید و دو رکعت نماز بخواند. در وسط مسجد دو رکعت نماز بخوانید. به این ترتیب که در رکعت اول بعد از حمد، سوره توحید و در رکعت دوم بعد از حمد سوره کافرون خوانده شود. بعد از سلام نماز هم تسبیحات حضرت زهرا و دعای متصل به آن را بخوانید.

 

مسجد کوفه و اعمال مقام امام سجاد (ع)

اعمال مربوط به مقام امام سجاد (ع) در مسجد کوفه یکی از مهم ‌ترین و مجرب ترین اعمالی است که می توانید انجام دهید. مقام حضرت زین ‌العابدین (ع) مربوط به ستون سوم می باشد. این مقام از سمت قبله (جهت قبله) مقابل با دکّه باب امیرالمؤمنین علی (ع) و از جانب غرب در برابر باب کنده قرار دارد.
جهت انجام این عمل در مسجد کوفه، ابتدا باید دو رکعت نماز بخوانید. در هر رکعت یک مرتبه سوره حمد را قرائت کنید. پس از آن یک سوره به طور دلخواه بخوانید. بعد از اتمام نماز و تسبیح حضرت زهرا (س)، به خواندن دعای زیر بپردازید.

  • “بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ اللَّهُمَّ إِنَّ ذُنُوبِي قَدْ كَثُرَتْ وَ لَمْ يَبْقَ لَهَا إِلا رَجَاءُ عَفْوِكَ وَ قَدْ قَدَّمْتُ آلَةَ الْحِرْمَانِ إِلَيْكَ فَأَنَا أَسْأَلُكَ اللَّهُمَّ مَا لا أَسْتَوْجِبُهُ وَ أَطْلُبُ مِنْكَ مَا لا أَسْتَحِقُّهُ …”

پس از قرائت دعای فوق به سجده رفته و با حالت خشوع و زاری، ابتدا سمت راست و سپس سمت چپ صورت خود را بر زمین قرار دهید و دعای زیر را بخوانید:

  • “يَا سَيِّدِي يَا سَيِّدِي يَا سَيِّدِي صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ اغْفِرْ لِي وَ اغْفِرْ لِي”

پس از انجام اعمال مقام امام سجاد (ع)، حاجات خود را بیان کنید.

 

مسجد کوفه و اعمال مقام امام سجاد (ع) 

بیشتر بخوانید: اعمال شب جمعه در کربلا

 

اعمال دکه القضا و بیت الطشت

دکه القضا محلی در مسجد کوفه است که امیرالمؤمنین حضرت علی (ع) در آن محل می نشستند و قضاوت می کردند. بیت الطشت نیز به دکه القضا متصل است. برای هر کدام از این مقام ها خواندن دو رکعت نماز سفارش شده است.

 

اهمیت مسجد سهله

اعمال مسجد سهله و کوفه اهمیت بسیاری زیادی دارد. آنچه در روایات بیان شده است، این مسجد عبادتگاه و منزلگاه پیامبرانی همچون حضرت ابراهیم، خضر و ادریس و هم چنین امام سجاد و امام صادق(ع) بوده است. در روایتی آمده است که امام صادق (ع) خطاب به ابوبصیر فرموده است که مهدی موعود (عج) همراه با اهل و عیالش در مسجد سهله فرود خواهند آمد. در واقع این مسجد مقدس در دوران ظهور، اقامتگاه شخصی ولی عصر خواهد بود.

 

اهمیت مسجد سهله

بیشتر بخوانید: اعمال روز عرفه

 

اعمال مسجد سهله

در اعمال مسجد سهله خواندن دو رکعت نماز میان شام و خفتن مستحب است. بنا بر روایتی منسوب به امام صادق آمده است که هر غمناکی این نماز را به جای آورد و دعا کند، حق تعالی به او نظر کند و غمش را برطرف نماید. مقام حضرت ابراهیم(ع)، مقام ادریس، مقام یونس، مقام صالح، مقام خضر، مقام امام سجاد(ع)، مقام امام صادق(ع) و مقام امام عصر(عج) از مقام های هشت گانه این مسجد پر فضیلت است. سید ابن طاووس فرموده است فضیلت رفتن به مسجد سهله در شب چهارشنبه و ما بین مغرب و عشا بیش از دیگر اوقات است. در این هنگام وقتی وارد مسجد می شوید نماز مغرب و نافله را بخوانید و بعد از آن دو رکعت نماز تحیت مسجد قربت الی الله را بخوانید و در ادامه ذکر های متصل به آن را قرائت کنید.
در این مطلب سعی کردیم با زبان ساده اعمال مسجد سهله و کوفه را به شما ارائه دهیم. بنابراین امیدواریم که با خواندن این مطلب اطلاعات لازم را به دست آورده باشید.

 

جمع بندی

مسجد کوفه به عنوان یکی از مهم ‌ترین مراکز مذهبی در تاریخ اسلام، شناخته می شود. این مسجد مکانی بود که امامان و علمای بزرگ دینی مانند امام علی (عليه السلام) و امام سجاد (عليه السلام) در آنجا، نماز می خواندند. بنابراین زمانی که به این مکان مقدس مشرف می شوید، سعی کنید اعمال مستحب این مسجد را حتما به جا آورید.

3.8 20 رای ها
این مطلب مفید بود؟
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها