معرفی شهر مشهد

معرفی شهر مشهد

مشهد از آن دسته از شهرها میباشد که حداقل هر فردی در طول زندگی اش سعی میکند یک بار هم که شده به آن سفر کند. مشهد یکی از شهرهای بزرگ و مهم کشورمان میباشد و پس از تهران این شهر بیشترین جمعیت را دارد. مشهد از شهر های زیارتی و سیاحتی میباشد به طوری که پس از تور کربلا یکی از تور های پر متقاضی در کشورمان تور مشهد میباشد. در ادامه با ما همراه باشید تا به معرفی شهر مشهد بپردازیم.

 

نگاهی بر تاریخچه شهر مشهد

 

اولین موردی که باید درباره ی معرفی شهر مشهد بررسی کنیم تارخچه آن است. جالب است که بدانید مشهد یکی از شهر های کهن ایران میباشد که اقوام آریایی در آن سکونت میکردنند. طی اکتشافاتی که در یکی از اثار ملی به نام تپه نادری مشهد شده است تاریخ سکونت انسان در این شهر را به هزاره 5 قبل از میلاد مسیح بر میگرداند. دورانی که به نام دوران پیش از تاریخ نیز معروف میباشد.

یکی از شهرهای معروف حوالی مشهد شهر توس میباشد که در اساطیر ایرانی بسیار به آن اشاره شده است. به عنوان مثال در آثار اساطیری آمده است که جمشید شاه شهر توس را بنیان نهاده است و گسترش و مرمت آن را به پهلوانی به همین نام سپرده است. بعد ها با حمله اعراب به ایران شهر توس به طور کامل فتح میشود و این شهر به شهری مهم برای حکم فرمانی آنان بدل میشود. بعد ها در زمان خلافت هارون و رشید، هارون که برای سرکوب کردن شورشی عازم سمرقند میشود در مسیر آنجا بیمار میشود و میمیرد و طبق وصیتش او را در باغی دفن میکنند سپس در سال 203 ه.ق مامون پس از مسموم کردن امام و به شهادت رساندن ایشان دستور میدهد تا امام را در کنار هارون به خاک بسپارند. بعد ها به همین خاطر این مکان به نام محل شهادت رضا یا مشهد الرضا معروف میشود و رفته رفته به آن مشهد گفته شد.

 

نگاهی بر تاریخچه شهر مشهد

بیشتر بدانید: معرفی شهر کربلا

 

آب و هوای شهر مشهد

 

مشهد از نظر اقلیمی به طور کلی دارای هوای سرد و خشک میباشد اما اگر که بخواهیم بیشتر به آن بپردازیم میتوان شرایط جوی مشهد را در هر فصل بررسی کنیم. این شهر در فصل بهار دارای آب و هوای خوبی میباشد و تقریبا آب و هوا در این فصل معتدل میباشد. در فصل تابستان آب و هوای آن گرم و خشک میشود به طوری که حتی در بعضی اوقات دما به 43 درجه هم میرسد اما در فصل پاییز هوا سرد و خشک میشود و در نهایت در فصل زمستان هوا به شدت سرد میشود به طوری که حتی در بعضی زمان ها ممکن است یخبندان نیز اتفاق بیوفتد.

 

جاذبه های گردشگری مشهد

 

شهر مشهد یکی از شهر های ایران که هر ساله پذیرای تعداد بسیاری از هموطنانمان و شهروندان دیگر کشوران میباشد. به طوری که این شهر را از قطب های توریستی ایران مینامند. شاید برایتان جالب باشد که بدانید سلسله افشاریان ین شهر را به عنوان پایتخت خود انتخاب کرده بودند. این شهر از لحاظ مذهبی و مسافرتی همیشه برای مسافران قابل توجه بوده است.

شهر مشهد دارای جاهای جذاب زیادی برای گردش میباشد به طور کلی این شهر را شهری زیارتی و سیاحتی تلقی میکنند. در حال حاضر مشهور ترین و پرطرفدار ترین مکان مذهبی در داخل کشورمان حرم امام بزرگوار امام هشتم (ع) میباشد که عشاق این حضرت سعی میکنند تا حداقل یک بار هم که شده است به پابوس حضرت بروند. همچنین این شهر دارای اماکن های تاریخی بسیاری میباشد به عنوان مثال میتوان به بازار رضا که از قدیمی ترین بازار های مشهد میباشد و همچنین به آرامگاه های فردوسی در توس و نادر شاه افشار که موسس و پادشاه سلسله افشاریان بود اشاره کرد. به جز این موارد شهر مشهد مملو از مکان های تفریحی همچون پارک های آبی، انواع مراکز خرید، و فضا های سبز میباشد. دوتا از شناخته شده ترین مکان های اطراف مشهد که بسیار زیبا میباشند طرقبه و شاندیز است. همچنین مشهد فضا های سبز متنوع و بسیار زیبایی به نام وکیل آباد و کوهسنگی نیز دارد که از فضای بسیار چشم نوازی برخوردار هستند.

 

جاذبه های گردشگری مشهد

وضعیت حمل و نقل عمومی در شهر مشهد

 

شهر مشهد از لحاظ حمل و نقل عمومی دارای وضعیتی مناسب میباشد به طوری که این شهر مجهز به مترو، اتوبوس و انواع تاکسی، ون و مینی ون میباشد و شما برای جا به جایی درون مشهد به مشکل نخواهید خورد. در حال حاضر این شهر دارای دو خط مترو میباشد که این خط ها شرق به غرب و دیگری شمال به جنوب میباشد. خط 1 مترو مشهد وکیل آباد را به فرودگاه بین المللی مشهد متصل میکند و خط 2 مترو انتهای طبرسی را به بلوار فضل بن شادان (رضا شهر) متصل میکند.

همچنین از لحاظ سامانه اتوبوس رانی نیز این شهر دارای سه خط اتوبوس رانی میباشد که این خطوط مجهز به اتوبوس های تندرو، معمولی و مینی بوس میباشد. برای دسترسی به جای جای مشهد علی الخصوص حرم مطهر امام رضا (ع) مشکلی نخواهید داشت.

 

جمع بندی

 

در این مطلب به بررسی و معرفی شهر مشهد پرداختیم و در مورد تاریخچه آن، آب و هوا و مکان های گردشگری آن صحبت کردیم اگر چنانچه علاقه مند به ثبت نام برای تور های زیراتی میباشید میتوانید با کارشناسان ما در بخش تماس با ما تماس ارتباط برقرار کنید.

0 0 رای ها
این مطلب مفید بود؟
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها