معرفی شهر کربلا

معرفی شهر کربلا

شهرکربلا واقع شده در جنوب عراق میباشد. تا پیش از شهادت امام سوم شیعیان در این منطقه چیزی به جز بیابان وجود نداشت اما بعدها با ساخته شدن حرم برای امام و شهدای دشت کربلا به برکت وجودشان در اطراف حرم شهر و آبادی به وجود آمد سپس رفته رفته شهر بزرگ و بزرگ تر شد تا جایی که امروز میتوان گفت شهر کربلا یکی از شهر های بزرگ و بسیار مهم در عراق میباشد. همچنین این شهر برای مسلمانان از اهمیت بالایی برخوردار میباشد و سالیانه تعداد زیادی از هموطنانمان با تور کربلا یا فردی برای زیارت وارد این شهر میشوند. در ادامه با ما همراه باشید تا به معرفی شهر کربلا بپردازیم.

 

موقعیت شهر کربلا

 

از لحاظ موقعیت جغرافیایی کربلا در جنوب عراق قرار دارد و مساحت تقریبی این شهر 52700 کیلومتر میباشد. طبق آخرین آمار ها این شهر نیز 600 هزار نفر میباشد و دین اکثریت مسلمان شیعی است. مردم این کشور اغلب به زبان عربی صحبت میکنند. راحت ترین راه سفر به کربلا از طریق هوایی و با پرواز به نجف میباشد زیرا این شهر دارای فرودگاه بین المللی نمیباشد.
از لحاظ آب و هوایی نیز این شهر دارای آب و هوای بیابانی است یعنی روز های گرم و شب های سرد به همین خاطر بهتر است که برای سفر به کربلا فصول سرد سال را انتخاب کنید. کربلا یکی از شهر های توریستی عراق میباشد که سالیانه تعداد زیادی از مسافرین برای زیارت سیدالشهدا به این شهر سفر میکنند.

 

موقعیت شهر کربلا

بیشتر بخوانید: راهنمایی سفر به کربلا و تور کربلا

سرگذشت کربلا در دوران های مختلف

 

تا پیش از واقعه کربلا این منطقه کاملا بیابان بود و به نام های دیگر همچون نینوا نیز شناخته میشد پس از به وقوع پیوستن واقع کربلا و شهادت امام حسین (ع) توجه مسلمانان الخصوص شیعیان به این منطقه بیشتر شد. پس از گذشت زمان یکی از حکومت های آن زمان به نام آل بویه تصمیم گرفت برای شهدای دشت کربلا و سیدالشهدا بارگاه و حرمی درست کند. پس از ساخت بارگاه برای امام بزرگوار شیعیان برای زیارت این امام گرانقدر به کربلا میرفتند رفته رفته در اطراف حرم خانه ها ساخته شد و همچنین بعضی از حکومت ها همچون آل بویه این شهر را گسترش داد و کربلا رفته رفته بزرگ و بزرگ تر شد.

 

فلسفه نام گذاری کربلا

 

یکی از مسائلی که در زمینه معرفی شهر کربلا باید به آن اشاره شود علت نامگذاری آن است که در این زمینه تفاسیر متفاوتی وجود دارد:

1. بعضی از افراد معتقد اند که لغت کربلا برگرفته از کلمه کربل که به معنی جدا کردن یا الک شده کردن است زیرا این منطقه دارای بیابانی فاقد سنگ، علف و درخت میباشد و فقط در این بیابان شن وجود دارد.

2. در تفاسیری دیگر افراد معتقد اند کلمه کربلا بر گرفته از کلمه کوربابل میباشد به معنی روستا های بابلی

3. همچنین در تفاسیر و احادیث کلمه کربلا را گرفته از دو لغت کرب و بلا به معنی سختی، غم و اندوه میدانند البته این نکته را هم در نظر بگیرید که ممکن است مقصود این احادیث در مورد خود معنای لغوی کلمه نباشد و ممکن است بیشتر به ماهیت واقعه کربلا اشاره داشته باشد.

 

فلسفه نام گذاری کربلا

بیشتر بخوانید: نکات مهم تور کربلا

 

سوغات کربلا

 

معروف ترین سوغاتی کربلا جانماز، مهر و تسبیح است. مهر و تسبیح از سوغاتی های معروف کربلا میباشد زیرا آنها را با تربت کربلا درست میکنند تربت کربلا برای شیعیان دارای احترام میباشد زیرا این خاک را از اطراف قبر امام برمیدارند به همین خاطر در روایات شیعه آمده است که عبادت و خواندن نماز با تربت کربلا مستحب است.

 

سفر به کربلا در ایام اربعین

 

همانطور که گفتیم در هر ماه کربلا شیعیان از سراسر جهان به زیارت کربلا مشرف میشوند به خصوص در ایام اربعین، در این ایام شاهد بیشترین حجم زوار میباشیم به طوری که میتوان گفت پیاده روی اربعین بزرگ ترین یا یکی از بزرگ ترین اجتماعات بشری است که طی آن مسلمانان و شیعیان زیادی از جای جای دنیا سعی میکنند خود را به آن برسانند. برای دریافت اطلاعات بیشتر در این زمینه میتوانید مقاله سفر به کربلا در ایام اربعین را مطالعه فرمایید.

 

برای سفر به کربلا چه زمانی بهتر است؟

 

بسیاری از افراد ترجیح میدهند تا ایام اربعین به کربلا بروند اما ممکن است به علت بالا بودن دما هوا در این شهر به خصوص اگر که اربعین در فصول گرم سال باشد ممکن است برای بعضی از افراد طاقت فرسا باشد به همین دلیل بعضی از افراد سفر را با تور کربلا ترجیح میدهند تا در فصول سرد سال به این شهر سفر کنند به طور کلی از لحاظ آب و هوایی فصل های سرد سال مناسب تر میباشد.

 

برای سفر به کربلا چه زمانی بهتر است

بیشتر بخوانید: بهترین زمان برای سفر به کربلا

 

جمع بندی

 

در این مقاله سعی کردیم تا به معرفی شهر کربلا بپردازیم و شما را با سرگذشت کربلا، شرایط آب و هوایی آن و … آشنا کنیم شما میتوانید برای دریافت اطلاعات تور کربلا به صفحه آن در سایت مراجعه کنید و یا با مراجعه به صفحه تماس با ما با کارشناسان ما تماس گرفته تا در این حوزه شما را راهنمایی کنند همچنین آژانس زیارتی یاس در زمینه تور مشهد و تور سوریه نیز به ارائه خدمات میپردازد.

0 0 رای ها
این مطلب مفید بود؟
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها