هر آنچه باید درباره اعمال روز عرفه بدانیم

اعمال روز عرفه

در این مقاله قرار است درباره اعمال روز عرفه صحبت کنیم. روز عرفه، روز نهم ماه ذی الحجه است که روزی بسیار پربرکت بوده و اعمال خاص خود را دارد. در این روز، حاجیانی که در حج واجب به سر می‌برند، در بیابانی نزدیک شهر مکه که «عرفات» نام دارد جمع شده و اعمال خاصی را انجام می‌دهند. حاجیان باید در روز عرفه از ظهر تا بعد از غروب خورشید در این بیابان مانده و به مناجات و راز و نیاز مشغول باشند.
همچنین برای مسلمانانی که به سرزمین وحی مشرف نشده‌اند نیز اعمالی ذکر شده که از جمله‌ی مهمترین آن‌ها می‌توان به دعا، نماز، روزه و غسل اشاره نمود که در ادامه‌ی این مقاله به صورت کامل به آن‌ها اشاره خواهیم نمود.

برای استعلام قیمت تور کربلا کلیک کنید.

 

مهمترین اعمال روز عرفه کدامند؟

همانگونه که ذکر شد، برای روز عرفه، اعمال خاصی ذکر شده است. از جمله‌ی مهمترین اعمال روز عرفه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

 

اعمال روز عرفه

بیشتر بخوانید: آشنایی با تمامی فضائل زیارت امام حسین

 

غسل روز عرفه

یکی از اعمالی که از ثواب بسیار زیادی برخوردار است، غسل روز عرفه می‌باشد. در این روز شخص مسلمان می‌تواند تا قبل از غروب خورشید غسل کند. البته برخی از قدما، ذکر کرده‌اند که بهتر است شخص پیش از ظهر غسل روز عرفه را به جای آورد، زیرا ثواب بیشتر دارد.

 

خواندن زیارت سیدالشهدا در عرفه

یکی دیگر از اعمال روز عرفه که نزد مسلمانان شیعی اهمیت بسیار زیادی دارد و شدیدا به آن توصیه شده، خواندن زیارت سید الشهدا می‌باشد. طبق روایت، خواندن زیارت امام حسین علیه السلام در روز عرفه ثوابی بیشتر از 1000 حج واجب، 1000 جهاد در راه خدا و 1000 حج عمره دارد. لذا خواندن زیارت اباعبدالله حسین در این روز به شدت توصیه شده است.
همچنین اگر شخصی بتواند روز عرفه را در حرم مطهر امام حسین گذرانده و اعمال این روز را به جای آورد، ثوابی کمتر از حاجیان حاضر در صحرای عرفات به دست نخواهد آورد. در یک حدیث محکم از امام صادق، امام کاظم و امام رضا علیهم السلام، ذکر شده که هر کس در روز عرفه به زیارت قبر امام حسین علیه السلام مشرف شود، خداوند تبارک و تعالی او را با ایمانی محکم و راسخ به شهر و دیار باز گردانده و گناهان او را پاک خواهد کرد.

 

روز عرفه

بیشتر بخوانید: اعمال سفر کربلا

 

نماز روز عرفه

یکی دیگر از مهمترین اعمال روز عرفه، نماز این روز است. نماز روز عرفه بدین شکل است که شخص پس از خواندن نماز عصر و پیش از خواندن دعاهای عرفه، باید به زیر آسمان برود و دو رکعت نماز بخواند. بعد از نماز شخص باید در پیشگاه خداوند تبارک و تعالی به خطاهای خود اقرار کرده و از او طلب رستگاری و بخشش نماید.
نماز روز عرفه بدین شکل است که شخص در اولین رکعت، بعد از سوره حمد باید سوره توحید را خوانده و در رکعت دوم، بعد از حمد سوره قل یا ایها الکافرون را تلاوت کند. همچنین مستحب است که شخص بعد از نماز روز عرفه، چهار رکعت نماز (دو نماز دو رکعتی) به جای آورده و در هر رکعت از این نماز، بعد از حمد، 50 مرتبه سوره توحید را بخواند. لازم به ذکر است که نماز مذکور، به نماز حضرت علی علیه السلام شهرت دارد.

 

روزه در روز عرفه

یکی دیگر از اعمالی که برای این روز بزرگ یاد شده، روزه است. طبق فرمایشات شیخ کفعمی در کتاب مصباح، گرفتن روزه در روز عرفه مستحب بوده و ثواب بسیار زیادی دارد. البته در صورتی که روزه باعث ضعف شخص شده و او نتواند دعاها و دیگر اعمال این روز را به جای آورد، بهتر است از روزه داری صرف نظر کرده و سایر اعمال این روز بزرگ را انجام دهد.

 

اعمال عرفه

بیشتر بخوانید: معرفی بهترین جاهای دیدنی کربلا و نجف

 

خواندن سوره توحید و آیت الکرسی

یکی دیگر از اعمال روز عرفه که بسیار توصیه شده است، خواندن قرآن کریم می‌باشد. در احادیث آمده که خواندن سوره توحید به تعداد 100 مرتبه و پس از آن آیت الکرسی به تعداد 100 مرتبه، از ثواب بی‌حد و حسابی برخوردار است.
همچنین بعد از خواندن سوره توحید و آیت الکرسی، باید دعای زیر را ده مرتبه زمزمه کنید:

«لااِلهَ اِلا اللّهُ وَحْدَهُ لا شَریکَ لَهُ لَهُ الْمُلْکُ وَ لَهُ الْحَمْدُ یُحْیی وَ یُمیتُ، وَیُمیتُ وَیُحْیی وَهُوَ حَیُّ لا یَموُتُ بِیَدِهِ الْخَیْرُ وَهُوَ عَلی کُلِّشَیْءٍ قدیرٌ»

پس از آن ده مرتبه بگویید:
«اَسْتَغْفِرُ اللّهَ الَّذی لا اِلهَ اِلاّ هُوَ الْحَیُّ الْقَیُّومُ وَ اَتوُبُ اِلَیْهِ»
سپس ده مرتبه «یا اَللّهُ» گفته و پس از آن ده مرتبه «یا رَحْمنُ» بگویید.
بلافاصله 10 مرتبه «یا رَحیمُ» را زمزمه کرده و پس از آن این ذکر را نیز ده مرتبه بخوانید:
«یا بَدیعَ السَّمواتِ وَالاْرْضِ یا ذَاالْجَلالِ وَالْاِکْرامِ»

سپس ده مرتبه ذکر « یا حَیُّ یا قَیُّومُ» را بخوانید.

و بعد ذکر «یا حَنّانُ یا مَنّانُ» را تکرار نمایید. سپس 10 مرتبه ذکر «یا لا اِلهَ اِلاّ اَنْتَ» را زمزمه کرده و ده مرتبه آمین بگوید.

پس از آن، ذکر زیر را زمزمه نمایید:

«اَللّهُمَّ اِنّی اَسْئَلُکَ یا مَنْ هُوَ اَقْرَبُ اِلَیَّ مِنْ حَبْلِ الْوَریدِ یا مَنْ یَحوُلُ بَیْنَ الْمَرْءِ وَ قَلْبِهِ یا مَنْ هُوَ بِالْمَنْظَرِ الْاَعْلی وَبِالْاُفُقِ الْمُبینِ یا مَنْ هُوَ الرَّحْمنُ عَلَی الْعَرْشِ اسْتَوی یا مَنْ لَیْسَ کَمِثْلِهِ شَیْءٌ وَ هُوَ السَّمیعُ الْبَصیرُ اَسْئَلُکَ اَنْ تُصَلِّیَ عَلی مُحَمَّدٍ وَ الِ محمد»
در نهایت روی به آسمان کرده و از خداوند بخشنده و مهربان حاجات خود را طلب کنید و به برآورده شدن آن‌ها امید بسیار زیادی داشته باشید.

 

دعای روز عرفه

یکی دیگر از اعمال روز عرفه که شدیدا سفارش شده، دعای روز عرفه می‌باشد که به امام حسین علیه السلام نسبت داده شده و ارزش بسیار زیادی دارد. این دعا از مفهوم بسیار ارزشمندی برخوردار بوده و به نوعی راه توبه و بازگشت به سمت خداوند را به هر مسلمانی یادآور می‌شود. خیلی از بزرگان دین، این دعا را یک دوره عرفان و خداشناسی می‌دانند. لذا علاوه بر تلاوت متن عربی آن، با خواندن ترجمه‌ی این دعای ارزشمند نیز می‌توان درس‌های بسیار زیادی گرفت.

 

دعای عشرات

«سید بن طاووس» از علمای شیعی، خواندن دعای عشرات را در غروب روز نهم ذی الحجه مستحب می‌داند و برای آن ثواب زیادی ذکر کرده است.

همچنین از دیگر اعمال روز عرفه می‌توان به دعای ام داود، تسبیحات حضرت رسول، خواندن دعای «یا رب ان ذنوبی …» و … اشاره نمود.

 

پیشنهاد میکنیم تا از صفحه تور کربلا هوایی هتل 5 ستاره نیز بازدید نمایید.

2 3 رای ها
این مطلب مفید بود؟
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها