اعمال شب جمعه در کربلا

اعمال شب جمعه در کربلا

درباره اعمال شب جمعه در کربلا چه می دانید؟ آیا آمادگی آن را دارید که کوله بار عشقتان را بر دوش افکنده و راهی سرزمین یار شوید؟ می دانید در آن وادی مبارک چگونه با خدایتان به راز و نیاز بپردازید تا طعم خوش زیارت ارباب العالمین را با تمام وجود احساس کنید؟!

برای دریافت اطلاعات تور کربلا تماس بگیرید.

 

اعمال شب جمعه در کربلا؛ از بهشت زمین تا بهشت برین فاصله ای نیست!

راستش را بخواهید، در آن دیار نور و غرور با هر زبان و هر ذکری با ” شاهِدَ کُلِّ نَجوَی وَ مَوضِعَ کُلِّ شَکوَی” سخن بگویید و او را برای آمرزش گناهانی که پرده مصونیتتان را می دَرَند، بخوانید؛ پذیرفته است. اما در شبی که مادر ارباب قدم رنجه فرموده و کربلا را به حضور پر فیض و برکتش مزین می نماید، همه چیز فرق می کند. گویی کربلا کربلای دیگری است! گویی شهر رنگ دیگری دارد و حرم حال و هوای دیگری به خودش می گیرد. انگار بهشت برین به بهشت زمین نزدیک تر شده و صدایمان رساتر به خدایمان می رسد. چه کنیم تا در چنین شبی خوش بدرخشیم؟! چه کنیم که از قافله عشق عقب نمانیم و توشه آخرتمان را همین جمعه بیندوزیم؟!
سنگ تمام بگذارید که عمر کوتاه است و ممکن است چنین فرصت نابی دیگر دست ندهد.

 

اعمال شب جمعه در کربلا؛ از بهشت زمین تا بهشت برین فاصله ای نیست!

بیشتر بخوانید: همه چیز درباره مسجد سهله

 

شب جمعه در کربلا حرم یار تماشا دارد

اگر چرخ روزگار چنان چرخید که سعادت نصیبتان شد و یک شب جمعه را در کربلای معلی نفس کشیدید، فرصت را غنیمت شمرده و اعمال شب جمعه در کربلا را آنگونه که باید و شاید، به جای آورید. امید است که مقبول درگاه خدای متعال و دردانه اش حسین (ع) قرار بگیرد.

زیارت امام حسین از اعمال شب جمعه کربلا

یکی از پرفضیلت ترین اعمال شب جمعه در کربلا زیارت ضریح شش گوشه دردانه خدا حضرت ابا عبدالله الحسین (ع) است. طواف کعبه عشق کنید و از جام معنویت بنوشید که بهشت همین جا و خدا همین نزدیکی هاست!
از امام صادق (ع) روایت است که پروردگار یکتا شب های جمعه با انبیاء و اوصیا و فرشته ها به زمین هبوط کرده و عزیز کرده اش را زیارت می کند. پر از شور و شعف می شوی، آنگاه که می فهمی حتی دل خدا هم برای زیارت حسینش تنگ می شود! پس از آب فرات وضو بگیرید و به سوی کعبه دل ها بشتابید. ندای ” السَّلامُ عَلَیکَ یا ثارَ اللهِ وَابنَ ثارِهِ ” سر دهید و از دریای عشق و معرفت سیراب شوید که لذتی بالاتر از حسینی شدن نبوده و نیست!

 

زیارت امام حسین از اعمال شب جمعه کربلا

بیشتر بخوانید: اعمال روز عرفه

 

دعای پُر فیض کمیل از دیگر اعمال شب جمعه کربلا

یکی از محبوب ترین اعمال شب جمعه در کربلا خواندن دعای پرفیض کمیل است. دعای کمیل از جمله دعاهای معروف و مجربی است که علامه مجلسی رحمه الله علیه درباره آن می فرماید:
دعای کمیل یکی از بهترین دعاها و دعای خضر پیامبر است! کمیل یکی صحابه حضرت امیرالمومنین (علیه السلام) بود. این حضرت دعای کمیل را به وی آموخت و فرمود:
خواندن این دعا در نیمه شعبان و شب های جمعه بسیار توصیه می شود. اگر می خواهید از گزند دشمنان در امان باشید، درهای روزی را به روی خود بگشایید و آمرزیده شوید، این دعا را بسیار بخوانید! حال فکرش را بکنید که شب جمعه باشد، کربلا باشید و دعای کمیل را زیر لب زمزمه کنید. حقیقتا شیرینی چنین صحنه ای وصف ناپذیر و اجر آن غیر قابل باور است!

 

دعای پُر فیض کمیل از دیگر اعمال شب جمعه کربلا

بیشتر بخوانید: آشنایی با تمامی فضائل زیارت امام حسین

 

نماز امام حسین در کربلا چیست؟

یکی از شیرین ترین اعمال شب جمعه در کربلا که دل را از زمین کَنده و تا خود خدا اوج می دهد، نماز مستحب امام حسین علیه السلام است. ثواب خواندن این نماز در شب جمعه در کنار ضریح مطهر آن حضرت را نه می توان گفت و نه می توان نوشت. یک نماز چهار رکعتی و این همه فضیلت؟!
مگر می شود در مقدس ترین نقطه دنیا در جوار عزیزترین بنده خدا سر به سجده گذاشته، دست به دعا برداشته و دست خالی برگردید؟! چنین چیزی از محالات است. شاید خواندن نماز امام حسین اندکی زمان بَر باشد، اما چه چیزی لذت بخش تر از آن که لحظه هایت را صرف ستایش امام مهربانی ها و سقای کربلا کنی؟!
این نماز پر فضیلت چهار رکعت به دو سلام است. یعنی دو نماز دو رکعتی است. در هر رکعت از این نماز عاشقانه حمد و توحید را پنجاه مرتبه می خوانید. سپس به رکوع رفته پس از گفتن ذکر رکوع ده مرتبه دیگر حمد و توحید را قرائت می کنید. در سجده اول، میان دو سجده و سجده دوم نیز ده بار دیگر حمد و توحید را خوانده و نماز را با تشهد و سلام به پایان می رسانید. آنگاه که رکعت چهارم تمام شد، دعای ” اَللّهُمَّ اَنتَ الَّذِی استَجَبتَ لآدَمَ وَ حَوّاء اِذ قالَ … ” را خوانده و دست به دعا بر می دارید. باشد که حکمت پروردگار جهانیان با خواسته دلتان یکی باشد. انشاء الله!

 

نماز امام حسین در کربلا چیست؟

بیشتر بخوانید: بهترین سوغات کربلا

 

ذکر های مخصوص شب جمعه کربلا

یکی از برترین اعمال شب جمعه در کربلا گفتن ذکرهای مجرب است. تا می توانید ذکر لا اله الا الله بگویید، زیر لب ذکر سبحان الله را زمزمه کنید و ذکر الحمدلله را از یاد نبرید. با این اذکار لطف ویژه خداوند از آنِ شما شده و ثواب حضورتان در این سرزمین بی بدیل به اوج خواهد رسید!
فضیلت درود و صلوات بر محمد و آل محمد را در هیچ نقطه ای از دنیا به دست فراموشی نسپارید. علی الخصوص آنگاه که در جوار دردانه محمد (ص) هستید.
قرآن بخوانید. خواندن سوره هایی همچون نمل، قصص، آل عمران، بقره، اسراء، احقاف، یس، حم دخان، واقعه، جمعه و… در کربلا روحتان را زنده تر، قلبتان را امیدوارتر می کند.
در حق برادران دینی خود دعا کرده و برایشان طلب مغفرت و آمرزش کنید. به ویژه آن دسته از برادران دینی تان که دستشان از دنیا کوتاه است. امام صادق علیه السلام فرموده اند: هرکس در شب جمعه برای ده تن از برادران اموات خود دعا کرده و آمرزش بخواهد، اهل بهشت است. حال فکرش را بکنید که این عمل پسندیده را در پاک ترین مختصات جغرافیایی دنیا یعنی سرزمین کربلا و حرم مطهر امام حسین (ع) و علمدار کربلا، حضرت ابوالفضل العباس (ع)، انجام دهید. چه چیزی بهتر از این؟!

4 6 رای ها
این مطلب مفید بود؟
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها