همه چیز درباره مسجد سهله

همه چیز درباره مسجد سهله

علاوه بر حرم مطهر امیرالمومنین علی (ع)، مسجد سهله نیز از مکان های زیارتی پر بازدید در نجف اشرف است که سالانه مقصد تعداد بسیار زیادی از زوار قرار می گیرد. در روایات از منزلت بالا و جایگاه معنوی ویژه این مسجد در میان شیعیان، بسیار گفته شده است. لذا به زائران توصیه می شود ثواب اقامه نماز در مقام های هشت گانه این مسجد را از دست ندهند. در ادامه به طور مفصل به معرفی مسجد تاریخی سهله خواهیم پرداخت. اگر قصد سفر زیارتی به نجف اشرف و عبادت در این مکان مذهبی را دارید تا پایان این مطلب ما را همراهی کنید. اگر که قصد سفر به کربلا را دارید برای دریافت اطلاعات تور کربلا کلیک کنید.

 

معرفی مسجد سهله

مسجد سهله منتسب به امام زمان (عج) و بر اساس آنچه در روایات آمده محل زندگی ایشان بعد از ظهور و محل تقسیم غنایم مسلمانان در آن زمان است. این مسجد از مشهورترین و کهن ترین مکان های مذهبی شیعیان در نجف بوده و در فاصله دو کیلومتری از مسجد کوفه و 10 کیلومتری از حرم امام علی (ع) واقع شده است. از مسجد کوفه تنها ده دقیقه با خودرو تا مسجد تاریخی سهله فاصله است. همچنین از مرکز نجف تنها در عرض 12 دقیقه با خودروی شخصی می توان به این مسجد دسترسی پیدا کرد. گفته می شود بعد از مسجد کوفه هیچ مسجد دیگری فضیلت این مکان را ندارد. این مسجد 17500 متر مربع مساحت دارد و از اطراف با دیوار هایی به ارتفاع 22 متر پوشانده شده است. مسجد تاریخی سهله سه درب ورودی دارد که درب اصلی آن درست در میانه ضلع شرقی و در جوار مناره ای با ارتفاع 30 متر واقع شده است.

 

تاریخچه ساخت مسجد سهله

مسجد سهله در قرن اول هجری قمری و بعد از مسجد کوفه در نجف اشرف ساخته شده است. این مکان توسط طایفه ای از انصار به نام قبیله بنی ظفر بنا نهاده شده است. این مسجد با نام سازنده و معمار اصلی آن یعنی سهیل نیز شناخته می شود. از دیگر نام های این مسجد تاریخی می توان به عبدالقیس و بنی ظفر اشاره کرد. علت نامگذاری آن با نام عبدالقیس، نام قبیله ای است که در محل احداث این مسجد سکونت داشته اند. بنی ظفر نیز نام یکی از طوایف قبیله عبدالقیس است که بنای این مسجد را ساخته اند.
بر اساس روایات این مسجد با نام های دیگری چون مسجد بری و مسجد قرا نیز شناخته می شود، اما رایج ترین نام این مکان همان مسجد سهله است. گفته می شود تمامی پیامبرانی که مبعوث شده اند در این مسجد نماز گزارده اند. مسجد تاریخی سهله مدت ها محل زندگی پیامبرانی چون ادریس، ابراهیم و حضرت خضر بوده است.

 

تاریخچه ساخت مسجد سهله

بیشتر بخوانید: بررسی بنات الحسن نجف

 

موقعیت جغرافیایی مسجد سهله

مسجد سهله در قسمت شرقی نجف اشرف، یعنی در شهر کوفه قدیم واقع شده است. این مسجد از حرم امام علی 10 کیلومتر فاصله دارد و در زاویه 37 درجه قرار گرفته است. از طرف دیگر، سهله با مسجد کوفه در قسمت شمال غربی نجف، 2 کیلومتر فاصله داشته و در زاویه 53 درجه قرار گرفته است.
شکل مسجد سهله به صورت هندسی است و تقریبا از بالا به شکل مستطیل دیده می شود. این مسجد در طول 140 متر و عرض 125 متر بنا شده است. میزان مساحت آن معادل 17500 متر مربع بوده و صحن اصلی آن در ابعاد 125 و 140 متر طراحی و ساخته شده است. این مسجد دیوارهایی به طول 22 متر دارد و در هر چهار گوشه آن، می توان شاهد برج های نیم دایره بود. میانه ضلع شرقی دیوار را هم، مناره ای با ارتفاع 30 متر در بر گرفته است.
در کل باید بگوییم سهله مناره های بسیار بلندی دارد و زمانی که در اثر زمان دچار آسیب و تخریب شد، معماران آن را در سال 1378 تجدید کردند. این مسجد عبادتگاه پیامبران بسیاری بوده است و امامان زیادی هم در آن به عبادت پرداخته اند. از این رو بسیار معروف بوده و به عنوان یکی از مکان های مذهبی در سفر به عراق، توسط زائران مورد بازدید قرار می گیرد.

 

موقعیت جغرافیایی مسجد سهله

بیشتر بخوانید: معرفی و بررسی بازارهای کربلا و نجف

 

هتل های نزدیک به مسجد

پیش از اقدام به سفر با تور کربلا، لازم است بهترین هتل را برای اقامت انتخاب کنید. با وجود آنکه بیان نمودیم سهله در نزدیکی حرم امام علی قرار دارد، اما برای این که بتوانید به آن نزدیکتر باشید، باید هتلی را انتخاب کنید که نزدیک به این مسجد باشد. در غیر این صورت باید برای بازدید از سهله، از اتومبیل استفاده کنید و چند کیلومتری را از حرم امام علی دورتر روید.
از نزدیکترین هتل هایی که می توان برای بازدید از مسجد سهله در آنها اقامت کرد، می توان به موارد زیر اشاره نمود:

با اقامت در این هتل و سفر با تور ارزان کربلا، می توانید یک سفر زیارتی – سیاحتی لذت بخشی را تجربه کنید. شما با اقامت در این هتل ها، نه تنها می توانید به مسجد دیدنی سهله نزدیک باشید، بلکه می توانید از مکان های دیدنی و تاریخی دیگری همچون مسجد صعصعه، مسجد تاریخی رنگونی ها، خانه امام علی، کتابخانه عمومی سهله، کافه شیراتون و دیگر مکان های دیدنی هم بازدید نمایید.

 

هتل های نزدیک به مسجد سهله

بیشتر بخوانید: وسایل مورد نیاز سفر به کربلا با اتوبوس

 

اعمال توصیه شده در مسجد سهله

در باب فضیلت مسجد سهله روایات بسیاری نقل شده است. همچنین اعمال خاصی برای عبادت در این مسجد ذکر می شود. در ادامه به مهم ترین اعمالی که لازم است در بدو ورود به مسجد تاریخی سهله انجام شود اشاره ای خواهیم داشت.

  • توصیه می شود در هنگام ورود به مسجد سهله ذکر “بِسْمِ اللَّهِ وَ بِاللَّهِ وَ مِنَ اللَّهِ وَ إِلَى اللَّهِ وَ مَا شَاءَ اللَّهُ وَ خَيْرُ الْأَسْمَاءِ لِلَّهِ” را خوانده و سپس سوره های فلق و ناس و آیت الکرسی را قرائت کنید.
  • سپس خدا را هفت مرتبه تسبیح “سبحان اللّه”، هفت مرتبه حمد “الحمد للّه”، هفت مرتبه تهلیل “لا اله الاّ اللّه ” و در نهایت هفت مرتبه نیز تکبیر “اللّه اکبر” گویید.
  • حال ذکر “اللَّهُمَّ لَكَ الْحَمْدُ عَلَى مَا هَدَيْتَنِي وَ لَكَ الْحَمْدُ عَلَى مَا فَضَّلْتَنِي وَ لَكَ الْحَمْدُ عَلَى مَا شَرَّفْتَنِي” را خوانده و وارد مسجد شوید.

در روایات آمده است که مسجد سهله ، عبادتگاه پیامبران پیشین چون حضرت ابراهیم، ادریس، خضر و امامان شیعه چون امام سجاد (ع) و امام صادق (ع) بوده است. از اعمال مستحب در این مسجد می توان به خواندن دو رکعت نماز بعد از نماز شب و قبل از خوابیدن اشاره کرد. برطرف شدن غم و گشایش مشکلات از فضیلت های این نماز هستند.
در روایتی از سید ابن طاووس نقل شده است که حضور در مسجد سهله در شب چهارشنبه بین مغرب و عشا فضیلت بیشتری دارد. همچنین توصیه شده پس از نماز مغرب و نافله، دو رکعت نماز تحیت مسجد قربت الی الله خوانده شود و ذکر های متصل به آن نیز قرائت گردد. همچنین گفته شده در هر گوشه از مسجد دو رکعت نماز مخصوص خوانده و ذکر های بعد از آن ها نیز قرائت شود.

 

اعمال توصیه شده در مسجد سهله

بیشتر بخوانید: سیده شریفه دختر نا آشنا کریم اهل بیت

 

مقام های پر فضیلت مسجد تاریخی سهله

از جذابیت های معماری مسجد سهله می توان به صحن آن اشاره نمود. در صحن مسجد تاریخی سهله محراب هایی با نام پیشوایان دینی تحت عنوان مقام ساخته شده اند. این مقام ها جایگاه اصلی اقامه نماز شیعیان و محفل راز و نیاز زائران هستند. این مقام های هشت گانه عبارتند از:

  • مقام حضرت خضر: این مقام منتسب به حضرت خضر نبی بوده و در جنوب شرقی مسجد تاریخی سهله واقع شده است.
  • مقام حضرت ابراهیم: این مقام منتسب به ابراهیم نبی بوده و در شمال غربی مسجد سهله واقع شده است. بر اساس روایات این مسجد محل سکونت ابراهیم نبی نیز بوده است.
  • مقام حضرت ادریس: این مقام که به مقام عیسی و بیت الخضر نیز شهرت دارد بین دیوار شرقی و شمالی این مسجد واقع شده است. این مقام به رنگ سبز مزین شده و متمایز از دیگر محراب های این مسجد است.
  • مقام حضرت یونس: این مقام در جنوب غربی مسجد تاریخی سهله واقع شده است.
  • مقام صالح: این مقام که به مقام صالحین، مرسلین و انبیاء شهرت دارد در جنوب شرقی مسجد سهله واقع شده است.
  • مقام امام صادق (ع): این مقام که مدتی محل اقامت امام صادق (ع) بوده درست در وسط مسجد تاریخی سهله واقع شده است.
  • مقام امام سجاد (ع): این مقام که محل عبادت امام سجاد (ع) بوده در میانه شرقی مسجد واقع شده است.
  • مقام حضرت مهدی (عج): این مقام بین مقام های سجاد و یونس و در میانه جنوبی مسجد تاریخی سهله واقع شده و محل عبادت امام زمان (عج) است.

 

مقام های پر فضیلت مسجد تاریخی سهله

بیشتر بخوانید: اعمال سفر کربلا

 

سخن پایانی

برای این که بتوانید از دیدنی ترین مسجد کوفه یعنی مسجد سهله بازدید نمایید، باید ابتدا در مورد آن اطلاعاتی به دست آورید. این مسجد بسیار به مرکز نجف نزدیک بوده و از این رو مسافرانی که به این شهر زیارتی سفر می کنند، تنها با طی کردن یک مسیر کوتاه با خودرو، می توانند از آن دیدن کنند. در میان تمامی مساجد واقع در نجف، سهله دیدنی ترین و جذاب ترین مسجد به شمار می رود. پس حتما بازدید از آن را در برنامه تفریحی و زیارتی خود قرار دهید.

با توجه به آنچه از منزلت و جایگاه مسجد سهله در میان شیعیان گفته شد، به زائران توصیه می شود برای کسب ثواب اقامه نماز در مقام های هشت گانه، حضور در این مسجد را در سفر به نجف اشرف از دست ندهند.

4.2 5 رای ها
این مطلب مفید بود؟
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها