آشنایی کامل با امامزاده ابراهیم غمر در کوفه

آشنایی کامل با امامزاده ابراهیم غمر در کوفه

در شهر کوفه عراق امامزاده های بسیار زیادی وجود دارد که معمولا در برنامه تور های زیارتی کربلا قرار می گیرند. در این بین یکی از امامزاده هایی که معمولا افراد بسیار زیادی در طول روز به آن مراجعه می کنند، امامزاده ابراهیم غمر است.

 

امامزاده ابراهیم غمر کیست؟

ابراهیم غمر از نوادگان امام حسن مجتبی به شمار می رود که پدر او حسن مثنی و مادر او فاطمه است. پدر او فرزند امام حسن مجتبی (ع) و مادر او فرزند امام حسین (ع) می باشد. معمولا بازدید از امامزاده ابراهیم غمر جزو برنامه های اصلی تور های کربلا به شمار می رود.

در سال های گذشته مجموعه های زیارتی بسیار زیادی تاسیس شده اند که به برگزاری تور کربلا می پردازند. یکی از برنامه های اصلی این مراکز بازدید از امامزاده ابراهیم غمر می باشد. همان طور که گفته شد این امامزاده از جمله مکان های زیارتی خاص در کشور عراق به شمار می رود. روایات و داستان های زیادی پیرامون سید ابراهیم غمر وجود دارد. با این حال پیشنهاد می کنیم برای این که بتوانید سفر فوق العاده تری را تجربه کنید، حتما به کسب اطلاعات لازم در رابطه با آرامگاه سید ابراهیم غمر بپردازید.

 

امامزاده ابراهیم غمر کیست

بیشتر بخوانید: قبر میثم تمار یکی از اماکن مذهبی کربلا

 

آدرس دقیق امامزاده ابراهیم غمر کجاست؟

بسیاری از افراد به صورت انفرادی علاقه مند به بازدید از امامزاده ابراهیم غمر هستند. برخی از افراد نیز برای افزایش اطلاعات عمومی خود در این زمینه، به بررسی مسائل مختلفی همچون آدرس زیارتگاه سید ابراهیم غمر می پردازند. نیاز است که بدانید، این امامزاده در نزدیکی شهر کوفه قرار دارد. محل اصلی قرارگیری این امامزاده در جاده بین نجف و کوفه است. این زیارتگاه در منطقه ای با نام کنده که به کوفه نزدیک تر است، قرار دارد. به همین دلیل نیز بسیاری از افراد معتقد هستند که این امامزاده متعلق به شهر کوفه می باشد.

افرادی که قصد دارند تا پس از بازدید از امامزاده ابراهیم غمر به حرم حضرت علی (ع) سفر کنند، باید بدانند که فاصله این دو مکان تنها 7.5 کیلومتر می باشد. بنابراین شما می توانید با طی کردن مسافت بسیار کمی به راحتی از این دو محل زیارتی در یک روز بازدید کنید. البته اکثریت تور های کربلا در حین برگزاری تور، شرایط خاصی را برای بازدید شما از این مکان زیارتی فراهم می سازند.

 

آدرس دقیق امامزاده ابراهیم غمر

بیشتر بخوانید: قبر مختار کجاست؟

 

القاب و اطلاعاتی در رابطه با سید ابراهیم غمر

ابوالحسن، ابواسحاق و ابواسماعیل از کنیه های سید ابراهیم غمر به شمار می رود. پدر سید ابراهیم غمر بر اساس نوشته های تاریخ نویسان، فرد فاضلی بوده که در سال 61 هجری با بانویی به نام فاطمه ازدواج می کند. نتیجه این ازدواج سید ابراهیم غمر می شود که بسیاری از تاریخ نویسان او را شبیه ترین فرد به پیامبر می شناسند. به دلیل سخاوت بسیار زیاد و همچنین بخشش به مردم، افراد زیادی سید ابراهیم غمر را مشابه پیامبر معرفی می کنند. در برخی از کتیبه های تاریخی مربوط به این دهه نیز، نام های دیگری از او مانند ابراهیم الشبیه وجود دارد. علت این نام گذاری، شباهت بسیار زیاد وی با پیامبر است. همچنین علت ارائه لقب غمر به سید ابراهیم، به دلیل سخاوت و داشتن ویژگی های فوق العاده می باشد.

 

نقل قول های مختلف در رابطه با سید ابراهیم غمر

به طور کلی امامزاده ابراهیم غمر تفاوت بسیار بزرگی را در مقایسه با سایر امامان دارد. تفاوت اصلی سید ابراهیم غمر مربوط به نقل قول های مختلف در رابطه با مرگ او است. روایات مختلفی وجود دارند که با توجه به اطلاعات آن ها می توان دریافت که سید ابراهیم غمر در 67 الی 69 سالگی فوت شده است. همچنین درباره نحوه مرگ او روایات گوناگونی از سوی تاریخ نویسان نوشته شده است. برخی معتقد هستند که علت مرگ او به دلیل تابش نور بسیار گرم خورشید بوده است که پیش از رسیدن به زندان به دلیل گرمای بسیار زیاد، بدن او از بین می رود. همچنین برخی از افراد معتقد هستند که وی در زندان به قتل رسیده است. روایات دیگری نیز وجود دارند که در آن ها نوشته شده است سید ابراهیم غمر را در صندوقی قرار داده اند و او را زنده به گور کرده اند. با این حال اطلاعات دقیقی در این رابطه در دسترس نیست.

 

امام زاده ابراهیم غمر در کوفه

بیشتر بخوانید: امامزاده سید محمد در عراق

 

یافتن آرامگاه سید ابراهیم غمر و ساخت آن

آرامگاه سید ابراهیم غمر برای اولین بار در سال 12 هجری قمری از سوی افرادی که در جستجوی سنگ های باستانی بودند، کشف شد. در ابتدا سنگی پیدا شد که نام سید ابراهیم غمر بر روی آن حک شده بود. آیت‌الله سید محمدمهدی بحر‌العلوم طباطبایی، صحت اطلاعات را مورد تایید قرار داد. سرانجام نیز به دستور وی آرامگاهی با صحن بزرگ برای وی ساخته شد. لازم به ذکر است که در اواخر قرن 20 میلادی ساخت این امامزاده به پایان رسید. لازم به ذکر است که اداره اوقاف شهر نجف وظیفه ساخت امامزاده ابراهیم غمر را بر عهده داشت.

ساختمان اصلی امامزاده ابراهیم غمر شبیه به مستطیل بوده و دارای ایوانی با چهار ستون دو تایی می باشد. ارتفاع هر یک از آن ها 8 متر بوده و اندازه آن ها نیز 2 متر در 6 متر می باشد. استفاده از کاشی هایی با رنگ فیروزه ای و همچنین حک کردن آیات قرآن بر روی این کاشی ها، جذابیت این امامزاده را دوچندان کرده است. ساختار امامزاده ابراهیم غمر به گونه ای بوده که هر فرد را شگفت زده خواهد کرد. با ورود به این امامزاده قطعا فضای معنوی آن شما را تحت تاثیر قرار خواهد داد. با این حال شما می توانید بازدید از این امامزاده را در برنامه های خود قرار دهید.

 

آرامگاه سید ابراهیم غمر

بیشتر بخوانید: فاصله کربلا تا مهران چقدر است؟

 

جمع بندی

در این مقاله سعی کردیم تا شخصیت امامزاده ابراهیم غمر را معرفی کنیم. در سال های گذشته مراکز و مجموعه های زیادی اقدام به فروش تور ارزان کربلا از طریق روش های مختلف کرده اند. یکی از برنامه های اصلی تور کربلا این مراکز، وجود برنامه های زیارتی مختلفی همچون بازدید از امامزاده ابراهیم غمر می باشد. افرادی به خرید تور های کربلا از این دسته مراکز می پردازند، می توانند ضمن داشتن سفری فوق العاده، از مکان های زیارتی همچون این امامزاده نیز بازدید کنند. شما میتوانید با مراجعه به صفحه تور اقساطی کربلا از شرایط تور اقساطی ما مطلع شوید.

3 3 رای ها
این مطلب مفید بود؟
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها