قبر میثم تمار

قبر میثم تمار یکی از اماکن مذهبی کربلا

در سفر با تور کربلا میتوانید اماکن مذهبی مختلفی را زیارت کنید. قبر میثم تمار یکی از دیدنی ‌هایی است که در شهر کوفه قرار دارد. این شخصیت بزرگ از اصحاب پیامبر گرامی اسلام (ص) و از یاران امیرالمومنین علی (ع)، امام حسن (ع) و امام حسین (ع) است.

 

قبر میثم تمار کجاست؟

رزرو تور کربلا فرصت بازدید از اماکن مذهبی کشور عراق را برای زائران فراهم می ‌کند برای اطلاع از شرایط تور اقساطی کربلا کلیک کنید.. قبر میثم تمار محل دفن یکی از یاران برگزیده حضرت علی (ع) است. برای زیارت این آرامگاه باید به ۵۰۰ متری غرب مسجد کوفه بروید. حرم مطهر امام علی (ع) در فاصله ۸ کیلومتری از قبر میثم تمار واقع شده است.

 

قبر میثم تمار کجاست؟

بیشتر بخوانید: قبر مختار کجاست؟

 

زندگینامه میثم تمار

قبل از زیارت قبر میثم تمار خوب است ابتدا با زندگینامه آن شهید والامقام آشنا شوید. نام کامل او میثم بن یحیی تمار اسدی و القابش ابوسالم و ابوصالح است. میثم تمار جزو صحابه امیرالمومنین (ع)، امام حسن (ع) و اباعبدالله (ع) بود و در شهر کوفه زندگی می ‌کرد. عده ‌ای معتقدند میثم تمار ایرانی و از اهالی فارس بوده است. اسم ایشان به معنی خرما فروش است. کنیه تمار از این جهت نسبت داده شده که به فروش خرما مشغول بود. میثم قبل از آن که در زمره یاران و شاگردان حضرت امیر (ع) قرار بگیرد به غلامی زنی از قبیله بنی اسد شناخته می شد. امیرالمومنین علی (ع) او را از آن زن خرید و آزاد کرد. میثم بعد از آزادی به جمع یاران امام علی (ع) پیوست.

میثم تمار محبت زیادی نسبت به اهل بیت (ع) داشت و مورد لطف و عنایت آن بزرگواران قرار می ‌گرفت. او در آخرین سال از عمر شریف خود راهی بیت الله الحرام و از آنجا به سمت مدینه روانه شد. در مدینه یکی از همسران پیامبر به نام ام سلمه را ملاقات کرد. از ام سلمه نقل شده که حضرت محمد (ص) به دفعات از ابوسالم به نیکی یاد فرموده و در مورد او به امیرالمومنین (ع) سفارش‌ هایی داشته است. میثم علم فراوانی از حضرت علی (ع) فرا گرفت و اسرار مقام وصایت ایشان را دانست. او توانست در درک مقام بلند پیامبر اکرم (ص) و خاندان مطهر آن حضرت به جایگاه رفیعی نائل شود. عبیدالله بن زیاد که والی کوفه بود بعد از بازگشت میثم تمار به کوفه او را دستگیر کرد و به شهادت رساند.

 

فضائل و خدمات میثم تمار

میثم تمار به عنوان یکی از اصحاب امام علی (ع) دارای ویژگی ‌های ارزنده و فضائل خاصی بود. او از عالم‌ ترین یاران حضرت به شمار می ‌رفت. میثم تمار در مکتب امیرالمومنین (ع) موفق شد علم تفسیر قرآن، حدیث و غیب را بیاموزد. آن مومن متقی از جهات گوناگون به اسلام خدمت کرد. از صفات و فضائل میثم تمار و خدمات او برای دنیای اسلام جا دارد به موارد زیر اشاره شود.

 

زندگینامه میثم تمار

بیشتر بخوانید: همه چیز درباره مسجد سهله

 

سخنوری

یکی از خصوصیات میثم تمار بیان رسا و نطق صریح او است. میثم در بازار به عنوان رئیس و سخنگوی فروشندگان میوه شناخته می‌ شد. زمانی که کسبه کوفه تصمیم گرفتند درباره امری به عبیدالله بن زیاد شکایت کنند او به نمایندگی از آنها پیش والی کوفه رفت.

 

تفسیر و تأویل قرآن کریم

میثم بن یحیی تمار اسدی از بزرگترین مفسران دنیای اسلام به شمار می ‌رود. معلم او امیرالمومنین علی (ع) بود. میثم تمار در تفسیر، تنزیل و تأویل قرآن کریم بسیار چیره دست بود. در همین رابطه باید بدانید ابن عباس یکی از مفسران قرآن و شاگرد حضرت امیر (ع) بود که تفسیر قرآن او باعث حیرت همه می‌ شد. این مفسر عالی قدر زمانی که تفسیر و تأویل میثم تمار را ملاحظه کرد بیانات او در مورد قرآن را به ثبت رساند.

 

روشن بینی و علم غیب؛ از خصوصیات میثم تمار

قبر میثم تمار شخصیتی را در خود جا داده است که از علم غیب برخوردار بود. میثم تمار از فتنه‌ ها و حوادث مختلفی که در آینده رخ می ‌داد اطلاع داشت. او در مواقعی که نیاز به آگاه کردن مردم احساس می ‌شد از اتفاقات پیش رو به دیگران خبر می‌ داد. یکی از این پیشگویی ها مربوط به خون خواهی امام حسین (ع) است. بعد از آن که مسلم به شهادت رسید عبیدالله بن زیاد اقدام به دستگیری مختار ثقفی، میثم تمار و عده ‌ای از شیعیان کرد. میثم تمار به مختار خبر داد که او از زندان آزاد و خون خواه اباعبدالله (ع) خواهد شد. بنا به گفته میثم عبیدالله بن زیاد توسط مختار کشته می ‌شد. تمامی پیشگویی ‌های میثم تمار درست از آب درآمد و مختار قیامی را برای خون ‌خواهی امام حسین (ع) به راه انداخت.

 

قبر میثم تمار

بیشتر بخوانید: معرفی بهترین جاهای دیدنی کربلا و نجف

 

روایتگر حدیث و مناقب

میثم تمار به عنوان یکی از اصحاب امام علی (ع) احادیث متعددی را از آن حضرت شنیده است. او مطالبی را که از مولایش امیرالمومنین (ع) شنیده بود در کتابی ثبت کرد. روایات کمی از آن کتاب به جا مانده است. روایاتی که توسط میثم نقل شده غالبا به فضائل حضرت علی (ع) مربوط می‌ شود. نوشته‌ های میثم بعد از او به وسیله فرزندانش بازگو شد. در این زمینه می توان از ابوسالم به عنوان یکی از مولفان شیعه نام برد.

 

اشتیاق برای معرفی حضرت علی (ع)

یکی از خصوصیات میثم تمار اشتیاق فراوان او برای معرفی امیرالمومنین علی (ع) بود. او می‌ خواست اذهان عمومی با عظمت امام اول شیعیان و حقانیت ولی خدا آشنا شود. میثم تلاش خود را به کار گرفت تا مناقب و فضائل آن حضرت را به گوش مردم برساند.

 

نحوه شهادت میثم تمار

یکی از سوالات متداولی که ممکن است برای شما پیش بیاید نحوه شهادت میثم تمار است. نحوه شهادت او به دو شکل روایت شده است. که در ادامه به هر دوی این روایات خواهیم پرداخت. چنانچه قصد سفر به کربلا را دارید میتوانید برای اطلاع از قیمت تور کربلا هوایی 4 روزه کلی کنید.

 

روایت اول از شهادت میثم تمار

بر اساس این روایت یزید به عبیدالله بن زیاد دستور داد میثم تمار را که از اصحاب امام علی (ع) بود دستگیر کرده و بالای دار ببرد. میثم در حال بازگشت از عمره به طرف کوفه بود که در چنگال ماموران ابن زیاد گرفتار شد. او را به زندان بردند. در آنجا مختار ثقفی را دید و آزادی او از زندان را پیشگویی کرد. طبق این روایت میثم تمار به دستور ابن زیاد به دار آویخته شد.

 

نحوه شهادت میثم تمار

بیشتر بخوانید: اماکن زیارتی عراق در تور کربلا

 

روایت دوم از شهادت میثم تمار

روایت دیگری هم درباره نحوه شهادت میثم تمار وجود دارد. طبق این روایت تعداد قابل توجهی از بازاریان تصمیم به شکایت از عامل بازار کوفه گرفتند. آنها از میثم تقاضا کردند شکایتی را نزد عبیدالله بن زیاد مطرح کند تا در نهایت موفق به برکناری عامل بازار شوند. میثم تمار سخنرانی شیوایی در مجلس انجام داد. ابن زیاد به عمرو بن حریث (امیر کوفه) ماموریت داده بود که در مجلس حاضر شود. او میثم را شخصی دروغگو خواند. در مقابل میثم به دفاع از خود پرداخت و از راستگویی خود خبر داد.
عبیدالله ابن زیاد درصدد بود میثم تمار را به دوری از امیرالمومنین (ع) و بدگویی از آن حضرت مجبور کرده و از او بخواهد تا درباره خوبی‌ های عثمان سخن گفته و دوستی خود با او را ابراز کند. عبیدالله بن زیاد میثم را تهدید کرد که در صورت عدم توجه به این فرمان دستور خواهد داد دست و پایش را بریده و از دار آویزانش کنند. در چنین شرایطی میثم تمار علیرغم آن که فرصت تقیه را داشت شهادت در راه عقیده را برگزید. او گفت حضرت امیر (ع) قبلا خبر داده که ابن زیاد دست به چنین اعمالی خواهد زد و زبان میثم را خواهد برید.

ابن زیاد که قصد داشت اخبار غیبی را دروغ جلوه دهد دستور داد دست و پای میثم را بریده و سپس او را نزدیک خانه امیر کوفه به دار بیاویزند. میثم با بدنی خونین از چوبه دار آویزان بود. در آن حال با صدای بلند مردم را دعوت کرد تا احادیث مولا علی (ع) را برایشان نقل کند. او در آن لحظات دشوار از فضائل بنی هاشم و فتنه ‌بنی امیه برای شنوندگان صحبت کرد. عمرو بن حریث با مشاهده این صحنه خود را به ابن زیاد رساند و ماجرا را برای او بازگو کرد. عبیدالله بن زیاد برای آن که مانع افشاگری ‌های میثم شود دستور داد بر دهان او لجام بگذارند.

عمرو بن حریث می‌ ترسید مردم با شنیدن مطالبی که یکی از یاران امام علی (ع) بیان کرده دست به شورش بزنند. بنابراین از ابن زیاد خواست تا زبان میثم را هم ببرد. ابن زیاد این تقاضا را پذیرفت و زبان یار باوفای امام علی (ع) به دستور او قطع شد. انجام این دستور پیشگویی حضرت علی (ع) در مورد بریدن دست و پا و زبان میثم را به تایید رساند. او لحظاتی بعد از بریده شدن زبانش دعوت حق را لبیک گفت.

 

آشنایی با آثار میثم تمار

بسیاری از زائران قبر میثم تمار علاقه مندند با آثار به جامانده از او آشنا شوند. یکی از آثار میثم تفسیر قرآن است که حضرت امیر (ع) به او تعلیم کرده بود. روایتی وجود دارد که بر اساس آن میثم تمار تنزیل و تأویل قرآن کریم را از امام علی (ع) آموخته است. اثر دیگری که از میثم تمار باقی مانده احادیثی است که فرزندان او نقل کرده اند. این احادیث در مورد دوستی و دشمنی نسبت به اهل بیت عصمت و طهارت (ع)، دشمنی و کینه فاسق و منافق نسبت به امیرالمومنین علی (ع) و بغض حضرت نسبت به آنها و… مطرح شده است.

برای اطلاع از قیمت تور کربلا هوایی از تهران کلیک کنید.

0 0 رای ها
این مطلب مفید بود؟
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها