قبر مختار کجاست؟

قبر مختار کجاست؟

یکی از جاهای دیدنی کربلا و نجف که در تور کربلا به دیدن آن خواهید رفت قبر مختار است در این مقاله قصد داریم تا به شما بگوییم قبر مختار کجاست و آنکه قبر مختار چگونه کشف شد با ما همراه باشید.

 

زندگینامه مختار

نام پدر وی ابوعبید از قبیله بنی ثقیف، فرزند مسعود بن عمرو بن … بود. مادر او، دومه دختر عمرو بن وهب بود. قبیله بنی ‌ثقیف به عنوان یکی از شاخه ‌های قبیله بزرگ قیس عیلان معروف بود. مختار با لقب “کیسان” یا به معنای زیرک و باهوش، شناخته می ‌شد مختار ثقفی، ملقب به کیسان، در سال اول هجری متولد شد و از تابعین و سران شیعه در کوفه به شمار می رود. کمتر کسی پیدا می شود که در مورد شجاعت او در قیام برای خون خواهی امام حسین (علیه‌السلام) نشنیده باشد. سرپرستی مختار در بچگی بر عهده سعد بن مسعود ثقفی( عموی او) بوده است. مختار به عنوان یک شخصیت شجاع، سخاوتمند، بزرگوا و عادل شناخته می شد. او از نظر عقلی نیز بسیار باهوش بوده است و علاوه بر این صفات، زاهد و عابد بزرگی نیز به ‌شمار می ‌آمد. قیام مختار جهت انتقام از قتل ‌عام کربلا توسط افرادی که در آن شرکت داشتند، مهمترین دستاورد او بود.

مختار عدالت و شکوه خود را در مدت زمان ۱۸ ماه حکومت در کوفه به نمایش گذاشته است و در این دوران با گروه‌ های مختلفی مانند مروانیان در شام و آل زبیر در حجاز و اشراف کوفه به نبرد پرداخت. سرانجام در ۱۴ رمضان سال ۶۷ قمری و در سن ۶۷ سالگی، به دست مصعب بن زبیر به شهادت رسید.

 

زندگینامه مختار

بیشتر بخوانید: همه چیز درباره مسجد سهله

 

مختار که بود؟

مختار ثقفی، رهبر سومین قیام بعد از واقعه عاشورا، با ویژگی‌ های استثنایی و ایمانی بسیار مهم در تاریخ اسلام مطرح شده است. او که در سال 622 میلادی در طائف به دنیا آمد، پس از واقعه عاشورا با خونخواهی از شهدای این واقعه مظلوم به پا خاست. در آن زمان مردم جد مختار را با لقب “عَظیمُ القَرْیَتَیْن” می شناختند. او در روز چهاردهم ربیع الاول سال 66 قیام خود را با شعار “یالثارت الحسین” آغاز کرد، که نشان از ارتباط عمیق و عاطفی او با اهل بیت حضرت محمد (صلی‌الله‌علیه‌وآله) و تلاش او برای ادامه مسیر آن‌ ها می باشد. اطلاعات در مورد مزار او برای مدتی نامشخص بوده است تا اینکه شیخ عبدالحسین تهرانی با انجام تحقیقات دقیق، مزار مختار را شناسایی و بازسازی کرده است. این اقدام نه تنها نشان از احترام به شخصیت مختار بلکه نمادی از اراده به ارتقاء تاریخ و میراث شیعه است.

 

کنار قبر مختار کیست؟

یکی از شگفتی های تاریخ که مردم به آن توجه زیادی دارند، مکان مرقد مطهر مختار ثقفی می باشد. جالب است که بدانید، کنار قبر مختار که به عنوان یک مکان مقدس در جوار مسجد کوفه قرار دارد، می ‌توان مرقد های دیگری را نیز مشاهده کرد. در ضلع جنوب غربی مسجد کوفه، گنبدی وجود دارد که به مسلم بن عقیل تعلق دارد. فاصله نزدیک میان مرقد او با قبر مختار، یک نماد از اهمیت تاریخی و فرهنگی این منطقه می باشد. بر روی قبر مسلم بن عقیل، فرمایشاتی از پیامبر اسلام (صلی‌الله‌علیه‌وآله) قابل مشاهده است، که این مورد جزو بهترین گزینه های اثبات ارتباط این منطقه با حوادث تاریخی دینی می باشد.

 

کنار قبر مختار کیست؟

بیشتر بخوانید: اعمال سفر کربلا

 

علاوه بر این، در ضلع شمالی غربی مسجد کوفه، مرقد هانی بن عروه واقع شده است. این افراد و مرقد ها در کنار هم، این منطقه را به یک مرکز مهم زیارتی برای پیروان اهل بیت تبدیل کرده ‌اند. از دیگر مکان های مهم اطراف قبر مختار می توان به خانه حضرت علی بی ابی طالب اشاره کرد که در نزدیکی مسجد واقع شده است. هر ساله مردم زیادی از سراسر دنیا به قصد دیدن این مرقد ها به کوفه سفر می کنند. در صورتی که قصد رزرو تور کربلا هوایی از تهران را دارید، می توانید با مراجعه به وبسایت ما نسبت به رزرو آن اقدام کنید.

 

قبر مختار دقیقا کجاست؟

قبر مختار دیوار به دیوار مسجد کوفه میباشد در تور کربلا با آژانس زیارتی کربلا تور به دیدن قبر مختار خواهید رفت. مختار، به مدت 18 ماه در کوفه حکومت کرد و در این دوران با سه گروه مروانیان در شام، آل زبیر در حجاز، و اشراف کوفه جنگید. ایشون در 67 سالگی در روز مبارک 14 رمضان به دست مصعب بن زبیر کافر به شهادت رسید. این واقعه در کتب تاریخی چون “أسد الغابة” و “المعرفة و التاریخ” ثبت شده است. مصعب کافر دستور قطع کردن دستان مختار عزیز و آویزان کردن آن ها را از مسجد کوفه داد. وقتی حجاج بن یوسف بر کوفه مسلط شد، زیرا هر دو از قبیله ثقیف بودند، دستور دفن مختار را صادر کرد.

پس از شهادت مختار ثقفی، هزاران نفر از طرفداران او که در قصر محاصره شده بودند، تسلیم شدند. اما مصعب کافر بدون هیچ رحمی دستور قتل آن ها را داد. این جنایت به اندازه‌ای وحشتناک بود که حتی عبدالله بن عمر، با دیدن مصعب، گفت: “اگر این افراد، گوسفندان پدرت بودند، باز هم نباید این کار را انجام می ‌دادی.” آرامگاه این فرد برجسته تاریخ شیعه در شهر کوفه می باشد. در صورتی که قصد رزرو تور کربلا و کوفه را دارید، می توانید از طریق وبسایت ما بهترین و مناسب ترین تور ها را رزرو کنید. در صورتی که در رابطه با قبر مختار هر سوالی دارید یا نیاز به راهنمایی دارید، می توانید با کارشناسان ما ارتباط برقرار کنید تا شما را راهنمایی کنند.

 

قبر مختار دقیقا کجاست؟

بیشتر بخوانید: معرفی و بررسی بازارهای کربلا و نجف

 

قبر مختار چگونه کشف شد؟

بعد از شهادت مختار ثقفی توسط مصعب بن زبیر، جسد پاک او در دیوار قصر الاماره نزدیک مسجد دفن شد. قبر مختار سال ها مخفی بود تا زمانی که آیت‌الله العظمی سید مهدی بحر العلوم در زمان خود به جستجو و آشنایی با آثار و محراب‌ های مسجد پرداخت. ایشان دستور داد تا مسجد کوفه با خاک پاک مدفون شود، زیرا زمین مسجد پائین‌تر از اراضی دیگر بود و در نتیجه آب ‌های سطحی وارد مسجد می ‌شد. با دستور آیت‌الله بحر العلوم، زمین مسجد کوفه با خاک پاک پر شد تا از آلودگی‌ ها در امان نگه داشته شود و در جای همان محراب‌ ها بر روی خاک، محراب‌ های جدید ساخته شد.

در جریان این جستجو ها، یک قبر پنهان شده که جایگاه آن قبر انتهای راهروی زیرزمینی و به سمت قصر الاماره بود، پیدا شد. روی این قبر سنگی یافت شد که نام و لقب مختار روی آن حک شده بود. پس از یافتن قبر مختار، محسن الحاج عبود شلاش مسئول ساخت حرم جدیدی برای مختار شد. ایشون روی قبر مختار یک پنجره محکم آهنین گذاشت و درب راهرو گوشه مسجد را نیز مسدود کرد. این اقدامات باعث افزایش جلوه و مقام حرم مختار در مسجد کوفه شد. امروزه این قبر مقدس به یک مکان مذهبی و گردشگری برای مسلمانان تبدیل شده است و هر ساله مردم زیادی برای بازدید از آن تشریف می آورند.

 

قبر مختار چگونه کشف شد؟

بیشتر بخوانید: بهترین سوغات کربلا

 

جمع بندی

در این مقاله با مکان و کشف شدن مقبره مختار آشنا شده اید در صورتی که قصد رزرو تور ارزان کربلا را دارید، می توانید با کارشناسان ما ارتباط برقرار کنید تا شما را به نحو احسن راهنمایی کنند. پیشنهاد میکنیم تا از صفحه تور اقساطی کربلا دیدن نمایید.

5 1 رای
این مطلب مفید بود؟
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها