هرآنچه که باید درباره حرم حضرت زینب بدانید

هرآنچه که باید درباره حرم حضرت زینب بدانید

حرم حضرت زینب واقع در جنوب دمشق و در کشور سوریه، یکی از روحانی و رویایی ترین مکان های زیارتی می باشد. حرم این معصوم از زیارتگاه های شعیان به حساب می آید که سالانه افراد زیادی به آن سفر میکنند. نام منطقه ای که حضرت زینب در آن دفن هستند، شهرک السیده می باشد که ایرانیان آن را به زینبیه می شناسند.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص تور سوریه کلیک نمایید.

 

هرآنچه که باید درباره حرم حضرت زینب بدانید

بیشتر بخوانید: معرفی کشور سوریه

 

حرم حضرت زینب

در خیابان اصلی نزدیک به حرم، گنبد حرم مطهر ایشان قابل رویت است. گنبد حرم حضرت زینب به رنگ طلایی می باشد و در دور تا دور آن کاشی معرق کاری شده تعبیه شده است که هنر دست مرحوم  استاد علی پنجه پور می باشد. حرم ایشان مرتفع ترین و بلندترین گلدسته ها را دارد.

 

مصائب زندگی حضرت زینب

حضرت زینب(س) فرزند حضرت فاطمه زهرا(س) و حضرت علی(ع) است که ایشان را با نام بانوی صبر و بردباری می شناسیم. ایشان یکی از زنان مقدس در میان شیعیان می باشد. حرم حضرت زینب(س) یکی از اماکن زیارتی است که هر ساله توسط افراد زیادی زیارت می شود. زینب کبری نام دیگر حضرت زینب(س) می باشد که در زندگی خود با مشکلات و مصائب زیادی روبه رو بوده است از این رو ام المصائب شناخته می شود.

شهادت امام حسن مجتبی(ع)، شهادت حضرت امام حسین(ع)، واقعه کربلا و  وفات پدر بزرگوارش حضرت محمد(ص) از مصائبی هستند که ایشان تحمل کرده است. علاوه بر این به دلیل قهرمانی و فداکاری شان در واقعه کربلا لقب قهرمان کربلا را گرفته اند. حضرت زینب(س) در سن 57 سالگی چشم از جهان فروبستند. حرم حضرت زینب (س) در شهر دمشق در کشور سوریه قرار دارد.

 

مصائب زندگی حضرت زینب

بیشتر بخوانید: سیده شریفه دختر نا آشنا کریم اهل بیت

 

تاریخچه بنا شدن حرم

تا قبل از قرن پنجم هجری، هیچ اطلاعاتی در رابطه بنا شدن زیارتگاه حضرت زینب دریافت نشده است که مقبره ایشان دارای  و  گنبد یا گلدسته است یا خیر. اما در سال 500 هجری قمری خبری مبنی بر بنا شدن مسجدی در زیارتگاه حضرت زینب دریافت شده است.
در قرن هفتم به بعد شروع به ساختن گنبد و گلدسته شد و یک نمای کلی از بارگاه آن حضرت به اجرا رسید. به همین دلیل زمانی که افراد زیادی ب دمشق سفر کردند، موقعیت فعلی بارگاه حضرت را مشاهده کردند و به اطلاع دیگران رساندند.

 

موقعیت حرم حضرت زینب

حرم حضرت زینب(س) واقع در جنوب دمشق در منطقه ای به نام السیده زینب می باشد که این بخش جزو استان ریف محسوب می شود. داخل صحن حرم حضرت زینب(س) از فضای بسیار گسترده برخوردار است. فضا به صورت مربعی شکل می باشد و دارای دو گلدسته و گنبد از جنس طلا نیز می باشد. یک سری کاشی کاری و آیینه کاری هایی در دیواره ی داخلی حرم مشاده می شود که هنر دست هنرمندان ایرانی می باشد. در ضلع شرقی صحن حرم حضرت زینب (س) ساختمانی به نام مصلای زینبیه با صحنی با متراژ کوچک قابل مشاهده است که افراد زیادی نماز های یومیه و نماز جمعه را در آن مکان به جا می آورند. البته در ضلع شمالی حرم هم مکانی جهت به جا آوردن نماز و عبادت ایجاد شده است.

 

موقعیت حرم حضرت زینب

بیشتر بخوانید: اماکن زیارتی سوریه

 

ویژگی های حرم حضرت زینب(س)

حرم حضرت زینب از مقبره های مورد احترام مسلمان می باشد و به زینبیه نیز معروف است که در جنوب شهر دمشق قرار دارد. توسط اهالی حلب مسجدی بر روی مقبره ساخته شد. سپس در سال های بعد(قرن هشتم) مرمت و تجدید گردید. در حال حاضر این مکان شامل صحن های بزرگ، کتابخانه، بخش اداری، نمازخانه و درمانگاه است.
مردم دمشق آن مکان را به نام قبر ام کلثوم به یاد می آورند. مناره و گلدسته های بسیار زیبای حرم توسط کاشی های معرق ساخته شده اند. این طراحی و ساخت توسط هنرمند اصفهانی به نام علی پنجه پور به سبک اصفهان در مدت ده سال انجام شده است.
در بخش غربی حرم حضرت زینب(س) مقبره های دیگری نیز وجود دارند که در داخل اتاق کوچکی قرار دارند. سید حسین یوسف مکی عاملی، محسن الامین عاملی و دختر میرزا تقی بهبهانی از کسانی هستند که مقبره ی آن ها در این مکان قرار دارد.

حرم حضرت زینب(س) در فضایی مربع مستطیل شکلی بنا شده است. به طوری که گنبد و شبستان در مرکز فضا قرار دارد. دارای چهار در ورودی است و سقف حرم از سه قسمت ساخته شده است که به شکل پله ای بر روی یکدیگر تعبیه شده اند به طوری که گنبد در وسط جای گرفته است.
جملاتی از قرآن کریم بر روی گنبد نوشته شده است و در سال های اخیر توسط جمهوری اسلامی ایران طلاکاری هایی نیز انجام شده است.
مصلای زینبیه(حرم حضرت زینب) در سمت شرق حرم توسط فهری زنجانی نماینده سید علی خامنه ای در سوریه بنا شد. در این مکان دعای کمیل، نماز جمعه و مراسم نماز جماعت برگزار می گردد. مساحت کل حرم حدود ده هزار متر مربع می باشد که شامل 114 اتاق می باشد که 64 اتاق در بخش صحن بزرگ و الباقی در صحن ها و حسینه های اطراف طراحی و ساخته شده اند.
ضریحی نقره ای رنگ مقبره حضرت زینب را احاطه کرده است و هشت ستون کاشی کاری شده در اطراف آن قرار دارد و گنبد بر روی آن ها ساخته می شود. نصف دیوارهای مقبره توسط سنگ سفید طراحی و ساخته شده اند و سایر بخش ها به شکل زیبایی آئینه کاری شده اند که الگویی عالی از معماری و هنر ایرانی اسلامی هستند.
بنای داخل و خارج مقبره و مناره ها مربوط به سال های پیشین می باشد ولی طراحی صحنه های اطراف توسط کشور جمهوری اسلامی ایران توسعه یافته است.

 

ویژگی های حرم حضرت زینب(س)

بیشتر بخونید: آشنایی با تمامی فضائل زیارت امام حسین

 

حمله به زینبیه در جنگ داخلی سوریه

حرم حضرت زینب(س) در تاریخ 28 تیرماه 1392 توسط شورشیان مخالف دولت سوریه مورد حمله قرار گرفت. در پی این حمله تعداد زیادی از زائرین زخمی شدند و مسئول امور اداری آن کشته شد. به بخش هایی از حرم از جمله درها و گنبد و صحن ها در این حملات آسیب وارد شد. برای دفاع از این حرم و سایر اماکن زیارتی هر ساله گروه های زیادی از کشورهای اسلامی ایران، لبنان و عراق به دمشق عازم می شوند. تیپ فاطمیون و گردان ابوالفضل العباس از جمله گروه های فعال در این زمینه هستند.

 

مدافعان حرم حضرت زینب (س)

طی سال های اخیر، شهر دمشق مورد حمله ی تروریست های تکفیری واقع شده است. مناطق گوناگونی از این کشور توسط تروریست ها مورد اشغال و تخریب واقع شده است. تا به اکنون بارها حرم حضرت زینب (س) به وسیله ی تروریست های تکویری و عملیات های انتحاری مورد حمله واقع شده است اما در نهایت با مقاومت شیعیان مواجه شده اند. شیعیانی که به دفاع از حرم مطهر حضرت زینب پرداختند از کشور های ایران، افغانستان، عراق، لبنان و … می باشند.

 

بازسازی حرم پس از حملات تروریستی

طی حملات انتحاری و اصابت بمب و خمپاره به حرم حضرت زینب بخش هایی از حرم اعم از : گنبد، صحن، درب های ورودی و… آسیب دیده اند. این عامل سبب شد تا ستاد بازسازی به تعمیر قسمت های آسیب دیده حرم بکند. مردم شریف خوزستان هم با اهدا کردن هزینه و طلا، به ترمیم گنبد طلای حرم حضرت زینب نیز کمک کردند.

 

بازسازی حرم حضرت زینب در قرن پانزدهم هجری

بازسازی اصلی حرم، با ساخت مصلی زینبیه آغاز شد و به بازسازی دیگر ناحیه های این مکان پرداخته شد. تایید این کار توسط سید احمد فهری زنجانی نماینده ولی فقیه سوریه داده شد. صحن جدید در ضلع شمالی ساخته شده است که محل برگزاری نماز، خواندن دعای کمیل، نماز جمعه، عبادت و… نیز می باشد.

 

نصب ضریح جدید در حرم حضرت زینب

ضریح جدید حرم حضرت زینب در شهر کربلا به ساخت رسیده است که وزن آن ب 2 کیلو گرم، ارتفاع 128 سانتی متر و عرض 32 سانتی متر می باشد. ضریح جدید توسط خادمان حرم حضرت عباس از کربلا به دمشق منتقل شده است. ضریح جدید در تاریخ 22 مهرماه سال 1401 وارد حرم حضرت زینب شد و نصب گردید.

 

نصب ضریح جدید در حرم حضرت زینب

بیشتر بخوانید: حرم حضرت عباس

 

فضیلت زیارت حرم حضرت زینب(س)

زیارت قبور ائمه اطهار یکی از اعمال پرفیضی است که شیعیان انجام می دهند و با توسل به اهل بیت علیهم السلام به خداوند متعال نزدیک می شوند و از این طریق خدا را عبادت می کنند. حرم حضرت زینب(س) یکی از اماکنی است که هر ساله زائران زیادی برای زیارت به سوریه می روند و از فضیلت معنوی این زیارت بهره می برند. حضرت زینب(س) در اطاعت از فرامین و عبادت در جایگاه بالایی قرار داشتند.
امام سجاد(ع) در مورد ایشان می فرمایند: حضرت زینب(س) دانشمند و عالم بدون استاد و آموزگار هستند و دلیل این امر بهره مندی از علم لدنی بوده است. بنا بر روایتی از پیامبر(ص): هر کسی بر حضرت زینب(س) بگرید مانند کسی است که بر امام حسن(ع) و امام حسین(ع) گریسته باشند. بنابراین سخنان امام حسین(ع)، امام سجاد(ع)، تقوی، دیانت، علم، حجاب و عفت ایشان بیانگر فضیلت بالای آن بانوی با کرامت می باشد.

 

نتیجه گیری 

در این مقاله به طور کامل با تاریخچه بارگاه، محل دفن و اتفاقات اخیری که در معرض حرم حضرت زینب بود آشنا شدید. شما با دانستن این اطلاعات میتوانید سفری ناب و روحانی را برای خود و خانواده تان رقم بزنید.

سفر با مجموعه کربلا تور این امکان را به شما میدهد تا از بهترین هتل و بهترین لحظه ها در این سفر برخوردار باشید. همکاران ما در این مجموعه با دادن اطلاعات دقیق خدمت شما بزرگواران تمام دغدغه های شما را از سفر به دمشق برطرف می کند. همچنین میتوانید با کلیک بر روی لینک درج شده از تعرفه تور کربلا نیز مطلع شوید.

4.1 7 رای ها
این مطلب مفید بود؟
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها