حرم حضرت عباس

حرم حضرت عباس

یکی از مکان هایی که بسیاری از افراد علاقه دارند که یک بار هم شده به آنجا بروند و آن را از نزدیک ببینند حرم حضرت عباس (ع) میباشد. حرم ایشان یکی از حرم های محبوب در کربلا میباشد یکی از مقاصد تور کربلا زیارت حرم ایشان میباشد. البته گفتنی است که در عراق حرم امامان و معصومان بسیاری وجود دارد که برای آشنایی بیشتر آن میتوانید مقاله اماکن زیارتی عراق در تور کربلا را مطالعه کنید.

 

حرم حضرت عباس (ع) در تاریخ

 

در طول تاریخ حرم حضرت عباس (ع) در عراق بار ها توسط حاکمان وقت بازسازی یا تخریب شده است که این اتفاقات از این قرار است. بنا در دوران ثقفی ساخته شده است پس از آن هارون حرم را خراب کرده است و دوباره در دوره مامون حرم بازسازی شده و در دوران متوکل عباسی دوباره حرم تخریب میشود در نهایت در دوره صفویه حاکمان صفوی حرم بازسازی میشود به خصوص در دوران شاه طهماسب صفوی که در آن زمان پادشاه صفوی دستور ساخت گنبد، ضریح، صحن و رواق را میدهد حرم حضرت عباس (ع) در عراق در شهر کربلا قرار دارد حرم ایشان در نزدیکی حرم سید و سالار شهیدان واقع شده است و حرم ایشان با سیدالشهدا فاصله کمی دارد این فاصله بین حرم ها را بین الحرمین مینامند که افرادی که به کربلا سفر کرده اند و به آنجا رفته اند از فضای معنوی بین الحرمین زیاد سخن میگویند.

 

حرم حضرت عباس (ع) در تاریخ

همچنین بخوانید: بهترین زمان برای سفر به کربلا

 

قبر اصلی حضرت عباس (ع)

 

شاید برایتان جالب باشد که بدانید قبر حضرت عباس (ع) در درون سردابی واقع شده است و همچنین نکته جالب تر این است که در دور حرم حضرت عباس (ع) آب جاری است و خیلی ها این را منتسب به قضیه آب نخوردن حضرت میداند که حالا گویی آب بر دور پیکر مطهرشان طواف میکند. یکی از سوالاتی که پیرامون قبر ایشان مطرح است این است که قبرشان چرا کوچک است در حالی که در تاریخ آمده است ایشان از قد و قامتی بلند برخوردار بوده اند جواب این سوال به نحوه شهادتشان برمیگردد که در جنگ کربلا به خاطر وحشی گری هایی که دشمن انجام داده است باعث تکه تکه شدن پیکر گردیده و قبر ایشان امروزه کوچک است.

 

سرداب زیر حرم حضرت عباس

 

پیش تر در مورد سرداب حضرت ابوالفضل (ع) صحبت کردیم در مورد آن باید بگوییم که این سرداب تقریبا 4 متر زیر سطح زمین واقع شده است و همچنین دارای ویژگی های جالبی است به عنوان مثال آب در این سرداب محرک است به همین علت آب نمیگندد و همیشه آب این سرداب گوارا است. این سرداب دارای آب گوارا و شیرین است. و آب تا به حال بد بو نشده و یا جلبک نبسته است در حالی که آب هایی که در دیگر سردابه ها وجود دارد تغییر بو و رنگ میدهند بسیاری از افراد این را یکی از معجزات حرم حضرت ابوالفضل میدانند.

 

 سرداب زیر حرم حضرت عباس

همچنین بخوانید: سفر به کربلا در ایام اربعین

 

معماری حرم مطهر حضرت عباس

 

معماری حرم حضرت ابوالفضل (ع) شبیه به مستطیل طراحی گشته است در حرم ایشان گنبد و گلدسته و رواق به چشم میخورد و حرم در وسط صحن است. همچنین حرم دارای چهار رواق در چهار جهت اصلی میباشد و از لحاظ مساحتی صحن حرم دارای 9/3 هکتار متر مربع میباشد.

 

ورودی های حرم

 

حرم حضرت دارای 7 ورودی میباشد که در ادامه به هر کدام خواهیم پرداخت.
1. باب الفرات در شرق صحن حرم قرار دارد.
2. باب صاحب الزمان
3. در سمت غربی صحن باب امام موسی بن جعفر
4. باب الامام الهادی در شمال شرق صحن
5. باب الامیر در شرق
6. باب القبله در جنوب
7. باب امام الحسین در نزدیکی صحن امام حسین

ایوان طلا حرم

 

یکی از قسمت های محبوب حرم ایوان طلا میباشد که این بخش در قسمت جلویی گنبد خانه است. از دلایل محبوبیت این ایوان به جز فضای معنوی که دارد میتوان به معماری خاص و زیبایی هم که دارد اشاره کرد. و نمای آن را با آجرهای مسی و طلایی ساخته اند.

 

ایوان طلا حرم

همچنین بخوانید: نکات مهم تور کربلا

 

گنبد و گلدسته های حرم

 

گنبد حرم حضرت همچون تمامی گنبد ها به شکل نیم کره است همچنین دارای پنجره هایی است که به بیرون باز میشود. از لحاظ ابعادی نیز گنبد حرم حضرت دارای 39 متر ارتفاع و 12 متر قطر است. بر روی گنبد نیز آیاتی از قرآن به چشم میخورد. همچنین گنبد نیز از جنس طلا میباشد. گلدسته ها نیز در نزدیکی گنبد واقع شده اند. گلدسته ها دارای ارتفاعی حدود به 44 متر هستند و از گنبد 5 متر بلند تر میباشد همچنین این گلدسته ها طلاکاری شده اند.

4 5 رای ها
این مطلب مفید بود؟
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها