اماکن زیارتی عراق در تور کربلا

اماکن زیارتی عراق در تور کربلا

سفر به کربلا و زیارت حرم سیدالشهدا یکی از سفرهای معنوی است که بیشتر افراد دوست دارند تا به این سفر روند. در تور کربلا شما به جز زیارت حرم اباعبدالله به زیارت اماکن دیگری نیز خواهید رفت به همین دلیل بهتر است تا با اماکن زیارتی عراق در تور کربلا آشنا شوید.

 

اماکن زیارتی شهر کربلا

1- حرم مطهر امام حسین (ع)

حرم مطهر سید و سالار شهیدان مکانی است که هر شیعه و عشاق اهل بیتی آرزوی زیارت آن را دارد حرم این امام بزرگوار واقع شده در کربلا است و به قطع میتوان گفت مهم ترین مکان زیارتی عراق میباشد. زیارت حرم حضرت از فضیلت های بزرگ دینی به حساب می آید و در روایات و احادیث نیز به کرات به آن اشاره شده است. ضریح مقدس امام شش گوشه است زیرا حضرت علی اکبر (ع) در زیر پای ایشان و حضرت علی اصغر (ع) در کنار ایشان دفن شده اند.

 

حرم مطهر امام حسین (ع)

بیشتر بخوانید: راهنمایی سفر به کربلا و تور کربلا

 

2- مرقد مطهر حضرت ابوالفضل العباس (ع)

با فاصله کمی از حرم سیدالشهدا حرمی دیگر واقع شده است. حرمی که بیشتر کسانی که به زیارت کربلا رفته اند از فضای معنوی آن صحبت میکنند این حرم، حرم علمدار کربلا حضرت عباس (ع) میباشد. از حرم اباعبدالله تا حرم ایشان مسافتی است که به این مسافت بین الحرمین میگویند که حال و هوای خاصی دارد.

 

3- تل زینبیه

در نزدیکی حرم سیدالشهدا تپه ای قرار دارد که به نام تل زینبیه آن را میشناسند این تپه به این نام مشهور است زیرا در واقعه عاشورا حضرت زینب (س) از آنجا این واقعه را مشاهده کرد.

 

4- مرقد حر بن یزید ریاحی

یکی دیگر از یاران امام حر میباشد که محل دفن ایشان در 9 کیلومتری کربلا است ایشان در روستایی هم نام خودشان دفن شده اند. حر یکی دیگر از یاران معروف امام هستند که در روز واقعه عاشورا از لشکر دشمن جدا شدند و به امام پیوستند.

 

مرقد حر بن یزید ریاحی

بیشتر بخوانید: نکات مهم تور کربلا

 

5- آرامگاه حبیب بن مظاهر اسدی

آرامگاه یاران امام نیز از دیگر مکان های زیارتی کربلا میباشد که یکی از 72 یار معروف امام حبیب بن مظاهر است. آرامگاه ایشان در 10 متری حرم حضرت واقع شده است.

 

6- مزار طفلان مسلم

مقبره دو فرزند مسلم در روستایی به همین نام میباشد که برای رسیدن به آن باید از مسیر بغداد-کربلا به کمک یک مسیر فرعی باید به آن رسید. از لحاظ جغرافیایی این روستا چیزی حدود به 30 کیلومتر از کربلا فاصله دارد.

 

اماکن زیارتی شهر نجف

تعداد زیادی از اماکن زیارتی عراق در نجف قرار دارد. کوفه یکی از شهرهای مهم نجف و مهم برای شیعیان به شمار رفته و در ایام مختلف سال علی الخصوص ماه محرم و صفر پذیرای زائران است. چند مورد از اماکن زیارتی نجف عبارت اند از:

 

1- حرم مطهر حضرت علی علیه السلام

بی شک میتوان گفت که مهم ترین مکان در نجف حرم امام بزرگوار امام علی (ع) میباشد. زیارت حرم ایشان بسیار ثواب دارد و در روایات و احادیث بسیار زیاد به آن سفارش شده است. در پیاده روی اربعین ابتدای مسیر پیاده روی از شهر نجف و از حرم امام علی (ع) شروع میشود.

 

حرم مطهر حضرت علی علیه السلام

بیشتر بخوانید: راهنمایی سفر به نجف

 

2- مسجد حنانه

در نجف مسجدی بنا شده است که بنابر گفته مورخین در دو زمان از زمین آن صدای ناله شنیده شده است اولین بار در زمان در زمان شهادت و همراهی پیکر امام اول شیعیان و بار دیگر در زمان واقعه کربلا نام این مسجد، مسجد حنانه است و دیدن آن خالی از لطف نیست.

 

3- قبرستان وادی السلام

قبرستان وادی السلام از قبرستان های مهم و معروف میباشد بسیاری از پیامبران و امامان بزرگ در این قبرستان دفن شده اند همچون هود، نوح، صالح، امام چهارم شیعیان و … همچنین مقاوم صاحب الزمان (ع) نیز واقع شده در این مکان میباشد.

 

4- مسجد کوفه

از مسجد کوفه باید به عنوان یکی از معروف ‌ترین اماکن زیارتی کوفه نام برد. این مکان مقدس ۴۰ هزار نفر ظرفیت داشته و از مهم ترین مساجد مسلمانان محسوب می‌ شود. «دکه القضا» نام یکی از بخش ‌هایی است که در مسجد کوفه به چشم می‌ خورد. آن طور که از روایات بر می ‌آید حضرت علی (ع) در این مکان به خطابه و قضاوت می ‌پرداخته است. مسجد کوفه که در سال هفدهم هجری قمری بنا شده ستون ‌ها و محراب‌ های هفت گانه ای دارد. شماری از پیامبران و معصومین در محراب‌ های آن به نماز ایستاده ‌اند. شهادت حضرت علی (ع) هم در این مکان اتفاق افتاده است. آرامگاه مسلم بن عقیل، هانی بن عروه و مختار بن ابوعبید ثقفی در کنار این مسجد قرار دارد.

 

مسجد کوفه جزو اماکن زیارتی عراق

بیشتر بخوانید: وسایل مورد نیاز سفر به کربلا با اتوبوس

 

5- مرقد مسلم بن عقیل؛ از اماکن زیارتی عراق

آرامگاه حضرت مسلم بن عقیل (ع) یکی دیگر از اماکن زیارتی عراق در شهر کوفه است. مرقد آن بزرگوار که به عنوان سفیر و نماینده امام حسین (ع) شناخته می ‌شود در شرق مسجد کوفه قرار دارد. بعد از آن که بزرگان شهر کوفه و مردم نامه ‌هایی را برای اباعبدالله (ع) نوشته و ایشان را به شهرشان دعوت کردند مسلم بن عقیل (ع) ماموریت یافت تا نسبت به این موضوع مطمئن گردد. بنابراین برای انجام ماموریت راهی کوفه شد. عمال مزدور او را در ذی الحجه سال ۶۰ هجری قمری به شهادت رساندند. مرقد شریف ایشان تاکنون چند نوبت مورد مرمت و بازسازی قرار گرفته و توسعه یافته است.

 

6- مسجد سهله

مسجد سهله هم به عنوان یکی از اماکن زیارتی عراق در شهر کوفه مورد توجه زائران قرار دارد. بر اساس روایات عبادت در این مسجد مقدس دارای فضیلت است. مسجد سهله جزو قدیمی ‌ترین مساجدی است که به امام دوازدهم منتسب شده است. روایات نشان می ‌دهد که منجی عالم بشریت بعد از ظهور در این مکان اقامت می کند. صحن وسیع، محراب ‌های فراوان و دیوارهای بلند از ویژگی های مسجد سهله است. یک جایگاه بزرگ در آن به چشم می‌ خورد که به «مقام حضرت حجت (ع)» شهرت دارد. پیشنهاد میکنیم اگر که قصد دارید تا بیشتر در مورد مسجد سهله بدانید این مقاله را بخوانید.

 

مسجد سهله جزو اماکن زیارتی عراق

بیشتر بخوانید: در مورد اعمال مسجد سهله و کوفه بیشتر بدانید

 

7- خانه امام علی (ع)

یکی از اماکن زیارتی عراق در کوفه که به امیرالمومنین علی (ع) منسوب شده خانه ای واقع در جنوب غربی مسجد کوفه است. امام علی (ع) شهر کوفه را به عنوان مرکز خلافت در نظر گرفت و این مکان ساده را برای سکونت انتخاب کرد. با ورود به این مکان و مشاهده قسمت ‌های مختلف آن می‌ توان به زندگی ساده و بی‌ تکلف امیرالمومنین (ع) پی برد. خانه امام علی (ع) معماری ساده ای دارد و چند اتاق در آن دیده می ‌شود. مسافران تور اماکن زیارتی عراق می ‌توانند بخش‌ هایی مثل جایگاه جلوس امام حسن (ع) و امام حسین (ع)، چاه آب و… را در این مکان مقدس زیارت کنند.

 

اماکن زیارتی شهر سامرا

1- حرمین عسکریین

از اماکن زیارتی عراق در تور کربلا حرم امامان دهم و یازدهم واقع شده در شهر سامرا میباشند که اغلب به نام حرمین عسکریین از آن ها یاد میشود. این مکان از مکان های مهم در سامرا میباشد که زائرین برای زیارت به آنجا مراجعه میکنند.

 

حرمین عسکریین

بیشتر بخوانید: بهترین زمان برای سفر به کربلا

 

2- سرداب غیب

زیرزمین خانه امام حسن عسکری (ع) یکی دیگر از اماکن مذهبی سامر است زیرا امامین هادی (ع) و امام حسن عسکری (ع) برای عبادت به آنجا میرفتند همچنین پیش از شهادت پدر بزرگوار امام زمان (عج) و بعد از آن امام را افرادی در آنجا مشاهده کرده اند به همین دلیل است که به این مکان لقب سرداب غیب را داده اند.

 

3- مرقد نرجس خاتون

مرقد مادر امام عظیم الشان، امام دوازدهم یعنی حضرت ولی عصر میباشد. این مرقد واقع شده در داخل حرم امام دهم و یازدهم میباشد.

 

اماکن زیارتی شهر کاظمین

در شهر کاظمین حرم امامان هفتم و نهم قرار دارد اگر که از نظر امنیت مشکلی نباشد یکی از برنامه های تور کربلا زیارت کاظمین میباشد. شیخ طوسی یکی از مشاهیری میباشد که در این حرم دفن شده است.

آژانس زیارتی کربلا تور برگزار کننده انواع تور های مذهبی همچون تور ارزان کربلا، تور کربلا و تور سوریه با بهترین کیفیت است برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص تور های ارائه شده میتوانید به صفحات آن در سایت مراجعه فرمایید و یا با کارشناسان ما تماس حاصل کنید.

4.2 5 رای ها
این مطلب مفید بود؟
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها