سفر به کربلا با ماشین شخصی

سفر به کربلا با ماشین شخصی

از آنجایی که در مورد سفر به کربلا با ماشین شخصی معمولا اطلاعات ناقص یا پراکنده ای وجود دارد، بر آن شدیم تا در این مطلب اطلاعات ضروری و مهمی را که باید بدانید، ذکر کنیم. کلیه اعداد، ارقام و اطلاعاتی که در این مطلب آورده شده اند مربوط به سال 1401 هستند. کاملا طبیعی است که در سالهای آینده هزینه های سفر به کربلا (به صورت شخصی) میتوانند دستخوش تغییر شوند. از این رو پیشنهاد می کنیم پیش از سفر به کربلا با ماشین شخصی تان حتما در مورد میزان دقیقِ هزینه های اصلی و هزینه های جانبی تحقیقات لازم را به عمل آورید.

برای سفر به کربلا با ماشین شخصی، مانند هر سفر دیگری نیاز به برنامه ریزی دارید. شما باید به درستی بدانید که باید قبل از سفر چه مدارکی را تهیه کنید. همچنین باید بدانید که در مسیر ممکن است با چه چالش هایی روبرو شوید برای اینکه دید بهتری نسبت به این سفر به شما بدهیم، پیشنهاد می کنیم با ادامه‌ی این مطلب همراه باشید.

برای رزرو تور کربلا کلیک کنید.

 

پیش نیاز های سفر به کربلا با ماشین شخصی

برای ورود به کشور عراق و سفر به کربلا با ماشین شخصی مانند هر کشور دیگری نیاز به تهیه ویزا دارید. برخی از آژانس های مسافرتی هستند که به تایید سفارت کشور عراق رسیده اند. شما باید به این مراکز مراجعه کنید. سپس با ارائه مدارکی از جمله پاسپورت، یک عدد عکس 3 در 4 و پرداخت هزینه‌، برای تهیه‌ی ویزا اقدام نمایید. اگر به جز شما افراد دیگری قصد عزیمت به کربلا را دارند باید برای آنها نیز مدارک مربوطه را ارائه دهید و به ازای هر کدام هزینه‌ی ویزا بپردازید. شایان ذکر است که سفارت عراق برای سفر با خودروی شخصی به کربلا ویزای گروهی صادر نمی کند. شما می توانید در کمتر از 48 ساعت ویزای خود را از آژانس مورد نظر تحویل بگیرید.

 

پیش نیاز های سفر به کربلا با ماشین شخصی

 

برای سفر زمینی به عراق با خودرو شخصی، باید برای دریافت مدارک مربوط به ماشین تان اقدامات لازم را انجام دهید. یکی از جمله این مدارک کارت ماشین بین المللی است که مورد تایید کشور عراق می باشد. شما می توانید این کارت را از طریق گمرک به صورت آنی و با پرداخت هزینه (بالای 100 هزار تومان) دریافت کنید. سپس باید ماشین شخصی تان کاپوتاژ شود. با کاپوتاژ کردن، گمرک اجازه‌ی خروج خودروی شما را از خاک ایران می دهد. منظور از کاپوتاژ ماشین سرویسی است که از طریق آن می توانید پلاک بین المللی دریافت کنید. برای اینکه بتوانید مراحل کاپوتاژ خوردرو تان را بدون مشکل انجام دهید لازم است مدارک زیر را ارائه کنید.

  • برگ سبز ماشین
  • گواهینامه
  • بیمه ماشین
  • پاسپورت
  • کارت ماشین
  • سند ماشین
  • عکس 3 در 4

شما باید این مدارک را برای کاپوتاژ ماشین برای سفر به عراق در یکی از مراکز گمرک ارائه کنید و با ماشینی که قصد سفر با آن به کربلا را دارید در گمرک حاضر شوید. در صورتی که گواهینامه بین المللی ندارید باید آن را از سازمان اتومبیلرانی و جهانگردی دریافت کنید.

 

مسیر حرکت از تهران به کربلا

معمولا شروعِ سفر به کربلا با ماشین شخصی از مبدا تهران، گذر از ایلام و در نهایت رسیدن به مرز مهران می باشد. شما می توانید با توجه به شهر محل سکونت تان یک مسیر مناسب دیگر را انتخاب کنید. اگر در مسیر حرکت تان شما تنها راننده هستید و مجبورید که ساعت های متمادی رانندگی کنید یا اینکه شخص دیگری همسفر شماست که می تواند ساعت هایی به جای شما رانندگی کند تا خستگی در کنید، تایم رانندگی برای شما متغیر می شود. اگر همسفری داشته باشید که بتواند موقع رانندگی کمک تان کند، سریع تر می توانید به ایلام و سپس مرز مهران برسید. بهتر است که قبل از ورود به مرز و حرکت به سمت عراق حتما باک ماشین خود را پُر کنید تا احیانا در راه به مشکل برخورد نکنید.

 

مسیر حرکت از تهران به کربلا

بیشتر بخوانید: چگونه ارزان به کربلا سفر کنیم؟

 

ورود به گمرک ایران و عراق

برای سفر به کربلا با ماشین شخصی پس از ورود به مرز باید به سمت پایانه مرزی حرکت کرده و در آنجا توقف کنید. شما باید به همراه همسفران ِخود با در دست داشتنِ پاسپورت، وارد پایانه شوید. در این مرحله از شما عوارض خروج از کشور دریافت می شود. اگر عوارض خروج از کشور را در شهر محل سکونت تان پرداخت کنید، بهتر است. در پایانه مرزی صف های طویلی برای پرداخت عوارض وجود دارند و همین امر باعث می شود چند ساعت در همین مرحله معطل بمانید.

نکته: در مرحله بعد باید در گیت خروج، مُهر خروج از ایران را توسط مامور گیت دریافت کنید. زمانی که پاسپورت خود را به مامور مربوطه ارائه می دهید، می توانید از ایران خارج شوید. در مرحله بعد باید حتما مُهر ورود به خاک عراق را دریافت کنید. توجه داشته باشید که عدم دریافت این مُهر می تواند برای شما مشکل آفرین باشد. بنابراین حتما در مورد مُهر ورود به عراق سوال کنید و سپس مسیر خود را ادامه دهید.

پس از این مراحل باید از طریق کانکس گمرک ایران با پرداخت هزینه، برگه اجازه عبور را دریافت کنید. پس از دریافت این برگه می توانید از مرز رد شوید. توجه داشته باشید که قبل از خروج از مرز حتما از شما برگه کاپوتاژ و پاسپورت درخواست می شود. ممکن است صندوق عقب خودرو شما در نیز توسط کادر مرزبانی جستجو شود که امری کاملا عادی است. پس از اینکه وارد خاک عراق می شوید، مشخصات ماشین و شخص راننده در گمرک عراق باید ثبت شود.

 

هزینه سفر به کربلا با ماشین شخصی

از آنجایی که در سفر به کربلا با ماشین شخصی، همه‌ی هزینه ها بر دوش شخص شما و همسفران تان است باید اطلاعات نسبی در مورد جزئیات آنها داشته باشید. معمولا یکی از مواردی که باعث می شود بسیاری از مسافران سفر به کربلا با تور های زیارتی را ترجیح دهند، همین مسئله‌ی کاهش هزینه ها می باشد.

 

هزینه سفر به کربلا با ماشین شخصی

بیشتر بخوانید: اعمال سفر کربلا

 

هزینه عوارض خروج از کشور

همانطور که اشاره کردیم به جز هزینه های تمدید پاسپورت و هزینه صدور ویزای عراق، باید مبلغی را به عنوان عوارض خروج از کشور بپردازید. معمولا عوارض خروج از کشور ایران به صورت سالیانه تغییر می کند، بنابراین ما در این بخش هیچگونه عدد و رقمی اعلام نمی کنیم. شما باید به صورت کاملا به روز قبل از سفر به کربلا میزان عوارض خروج از کشور را پرداخت کنید. اگر برای اولین مرتبه است که برای خروج از کشور اقدام می کنید هزینه متفاوتی را نسبت به دفعه دوم، سوم و … پرداخت خواهید کرد. شایان ذکر است که اگر در ایام اربعین برای سفر به کربلا با ماشین شخصی تان اقدام کنید، هیچ هزینه ای در قالب عوارض خروج از کشور پرداخت نخواهید کرد.

 

هزینه عوارض خروج از کشور

بیشتر بخوانید: بهترین سوغات کربلا

 

تبدیل ریال ایران به دینار عراق

برای اینکه بتوانید پس از خروج از ایران و ورود به خاک عراق، هزینه های لازم برای اقامت و خورد و خوراک را بپردازید باید پول خود را چنج کنید. همانطور که میدانید واحد رسمی پول عراق دینار و واحد جزء پول این کشور، فلوس است. به بیان دیگر یک دینار عراقی معادل با هزار فلوس می باشد. شما باید برای چنج کردن ِپولی که برای سفر به عراق کنار گذاشته اید، از قبل حتما به یکی از صرافی های داخل ایران مراجعه کرده و پول خود را به دینار عراقی تبدیل کنید. حتما پیش از سفر به کربلا، نگاهی به هزینه اقلام خوراکی در کشور عراق داشته باشید. این کار کمک می کند تا بدانید چه میزان بودجه ای را باید بر اساس تعداد روزهایی که قرار است در شهر کربلا (و یا سایر شهرها) بمانید، کنار بگذارید.

 

هزینه اقامت در کربلا

عمده هزینه سفر به کربلا با ماشین شخصی در وهله اول به هزینه بنزین و در وهله دوم مربوط به مدت اقامت شما می شود. اگر یک هتل را نزدیک حرم انتخاب کنید، هزینه بیشتری نسبت به اقامت در هتلی خواهید پرداخت که دورتر از حرم واقع شده است. کاملا مسلم است که اقامت در مسافرخانه ها یا هتل آپارتمان ها هزینه کمتری نسبت به هتل در شهر کربلا دارد. اگر در روزهایی مانند اربعین یا عاشورا و تاسوعا بخواهید در کربلا اقامت داشته باشید، قاعدتا هزینه ای که برای اقامت در این شهر می پردازید متغیر است. اگر در این ایام به کربلا سفر می کنید باید بدانید که اکثر مردم ساکن در این شهر شما را به عنوان مهمان به خانه‌ی خود دعوت می کنند.

بهتر است برای حمل و نقل و جابجای در عراق از تاکسی ها و اتوبوس ها استفاده کنید تا هزینه هایتان کاهش پیدا کند. اگر علاقه ای به پرداخت هزینه تاکسی ندارید، می توانید در این شهر ماشین رِنت کنید. برخی از مسافران با رنت ماشین و جابجایی درون شهری احساس امنیت بیشتری نسبت به حضور در اتوبوس ها و تاکسی ها دارند.

 

هزینه اقامت در کربلا

بیشتر بخوانید: بهترین هتل های کربلا

 

مزایای سفر به کربلا با ماشین شخصی چیست؟

اگر به صورت گروهی برای سفر به کربلا با ماشین شخصی اقدام کنید می توانید هزینه حمل و نقل، خوراکی، بنزین، و … را بین همسفران تان تقسیم کنید. همین امر باعث می شود که هزینه کمتری را در طول سفرتان برای اقامت در این شهر بپردازید. برخی از افرادی که به واسطه کاروان، تور های زیارتی و … به کربلا سفر می کنند معمولا مجبور می شوند در مرز بمانند و یک مکان برای اسکان پیدا کنند. شما نیز در صورت معطل شدن در مرز می توانید در خودرو بمانید و نیازی به یافتن خانه برای اسکان نخواهید داشت. معمولا رانندگان عراقی با بی احتیاطی رانندگی می کنند. شما میتوانید با خودرو شخصی تان با آرامش سفر کنید و نگران خطرات جانی نباشید.

برای مشاهده تور کربلا نوروز 1401 کلیک نمایید.

3.5 25 رای ها
این مطلب مفید بود؟
اشتراک در
اطلاع از
guest
2 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها