مراحل دریافت کاپوتاژ ماشین به عراق

مراحل دریافت کاپوتاژ ماشین به عراق

عراق، یکی از مقصد های جذاب برای سفر های زیارتی و تجاری است که بسیاری از افراد تمایل دارند با خودروی شخصی خود به این کشور سفر کنند. با این حال، برای استفاده از خودروی شخصی خارجی درون عراق، نیاز به دریافت مجوزی به نام “کاپوتاژ ماشین” دارید. کاپوتاژ در مورد مجوز خروج ماشین از کشور صحبت می ‌کند. این مجوز توسط اداره گمرک ایران صادر می ‌شود. در این مطلب قصد داریم به ارائه اطلاعات جامع در رابطه با کاپوتاژ ماشین به عراق بپردازیم. پس تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.

برای اطلاع از قیمت تور کربلا کلیک کنید.

 

اولین مرحله دریافت کاپوتاژ ماشین به عراق

ابتدا، باید بدانید که کاپوتاژ ماشین به عراق محدودیت‌ و قوانین خاصی دارد که شما باید به آن‌ ها پایبند باشید. برای ورود با خودروی شخصی خارجی به عراق، شما باید از پیش مجوز کاپوتاژ ماشین را دریافت کنید. این مجوز توسط مراجع مربوطه عراقی صادر می گردد و برای حمل و نقل مسافران و همچنین انتقال اجسام از سایر کشور ها به کشور عراق استفاده می ‌شود.
اگر قصد حرکت با خودروی شخصی خود را به صورت قانونی در کشور عراق دارید، دریافت مجوز کاپوتاژ ماشین به عراق امری ضروری محسوب می شود. با رعایت قوانین و مقررات کاپوتاژ ماشین، می‌ توانید سفری بی ‌دغدغه و خاطره ‌انگیز به عراق را تجربه کنید. جهت ورود به سرزمین عراق با ماشین شخصی، حتما باید ویزا داشته باشید. برای این منظور، می ‌توانید به آژانس ‌های مسافرتی مربوطه که تایید سفارت عراق را دریافت کرده ‌اند، مراجعه کنید. با ارائه مدارکی از جمله پاسپورت، یک قطعه عکس 3 در 4 و سایر مدارک و همچنین پرداخت هزینه، می توانید به دریافت ویزای خود بپردازید.
اگر تصمیم دارید توسط ماشین شخصی با خانواده خود به عراق سفر کنید، این نکته را به خاطر داشته باشید که دریافت ویزا برای تمام افراد الزامی می باشد. در نتیجه ویزای گروهی توسط سفارت عراق جهت سفر با خودروی شخصی صادر نخواهد شد. از طریق آژانس مورد نظر، می‌ توانید در کمتر از 48 ساعت ویزای خود را دریافت کنید.

 

اولین مرحله دریافت کاپوتاژ ماشین به عراق

بیشتر بخوانید: سفر به کربلا با ماشین شخصی

 

مدارک لازم برای کاپوتاژ ماشین به عراق

کاپوتاژ به معنای حمل و انتقال اجسام یا افراد از یک نقطه به نقطه ‌ای دیگر در داخل یک کشور است. این عملیات به طور معمول با استفاده از وسایل نقلیه مختلفی از جمله کشتی ‌ها، قطار ها، هواپیما ها یا وسایل نقلیه جاده ‌ای صورت می گیرد. تاریخچه کاپوتاژ به قرن 18 میلادی باز می ‌گردد. در آن زمان، بسیاری از تجارت‌ های دریایی دچار رکود شدند و این امر بر تجارت بین المللی تاثیر منفی گذاشت. به منظور پیشگیری از این وضعیت، نظامی به نام کاپوتاژ ایجاد شد. از کاپوتاژ جهت جا به ‌جایی اجسام، حمل و نقل مسافر و عملیات ‌های مربوط به انبار کردن و گمرک در مسیر های کشتیرانی ساحلی استفاده می کردند.
در زمان های قدیم، از کاپوتاژ بیشتر جهت حمل و نقل اجسام از یک بندر به بندر دیگر استفاده می ‌شد. امروزه، این اصطلاح به صورت کلی برای توصیف حمل و نقل داخلی کالا و افراد در یک کشور با استفاده از وسیله نقلیه ‌ای که در کشور دیگری ثبت شده است، به کار می ‌رود.
سفر به عراق امروزه به شدت رونق یافته و با استقبال چشمگیری مواجه شده است. اغلب افرادی که قصد سفر و تجارت به کشور عراق را دارند، ترجیح می دهند با خودروی شخصی خود به این سرزمین سفر کنند. بنابراین کاپوتاژ خودرو به عراق بسیار مورد توجه قرار گرفت. البته بهتر است بدانید که جهت دریافت کاپوتاژ ماشین به عراق شما باید نکاتی را رعایت کنید. اولین نکته دریافت مدارک لازم خواهد بود.

 

مدارک لازم برای کاپوتاژ ماشین به عراق

بیشتر بخوانید: همه چیز در مورد سیم کارت عراقی

 

برای کاپوتاژ ماشین به عراق، شما به مدارک زیر نیاز خواهید داشت.

  • اصل شناسنامه مالکیت ماشین (برگ سبز ماشین).
  • ارائه سند ماشین جهت کاپوتاژ ماشین به عراق الزامی می باشد.
  • کارت ماشین: کارت ثبتی ماشین که معمولا شماره خودرو و مشخصات فنی را نشان می ‌دهد.
  • اصل گواهینامه رانندگی معتبر: برای تایید صلاحیت رانندگی شما لازم می باشد. همچنین جهت رانندگی در کشور عراق با خودروی شخصی خود، حداقل باید یک ماه و سه روز اعتبار گواهینامه بین المللی داشته باشید.
  • بیمه نامه خودرو که شامل بیمه شخص ثالث ایرانی و بیمه برگ سبز می شود.
  • گواهینامه بین المللی قبلی در صورت اعتبار.
  • گذرنامه و کپی صفحه اول که حداقل شش ماه اعتبار داشته باشد.
  • چهار عدد عکس سه در چهار: جهت استفاده در گواهینامه بین‌المللی.

 

بنابراین جهت کاپوتاژ ماشین به عراق، مطابق با قوانین و مقررات مربوطه تمامی مدارک را به صورت کامل و اصلی تهیه کنید.
مدت زمان اعتبار کاپوتاژ خودرو معادل 12 ماه می باشد، بنابراین اگر کارت کاپوتاژ شما کمتر از 30 روز اعتبار دارد، باید آن را تمدید کنید. توسط گواهینامه ‌(بین ‌المللی) که اعتبار آن ها بین 12 تا 36 ماه است، امکان رانندگی به طور موقت برای شما در کشور هایی که نیاز به مجوز رانندگی خواهید داشت، وجود دارد. البته این نکته را در نظر داشته باشید که با داشتن گواهینامه بین المللی امکان نقض قوانین و الزامات مربوط به شرایط شغلی و اقامت در کشور هایی که در طول سفر شما قرار دارند، وجود نخواهد داشت. این گواهینامه هشت زبان مختلف از جمله فارسی، چینی، اسپانیایی، انگلیسی و غیره ترجمه شده است. همچنین تحت هیچ شرایطی نمی توانید گواهینامه های بین المللی را تمدید کنید، بنابراین در صورت انقضا شدن آن ها، باید جهت دریافت گواهینامه جدید درخواست دهید.
در حالت عادی، توصیه می‌ شود که شخصی که رانندگی می ‌کند، همزمان مالک ماشین باشد و کاپوتاژ ماشین به نام خودش ثبت شده باشد، اما اگر مالک و راننده افراد متفاوتی هستند، باید قبل از مراجعه به گمرک، به راننده غیر مالک یک وکالت‌ نامه رسمی داده شود. با این وکالت ‌نامه تا زمان مراجعه به گمرک، کاپوتاژ و کارت بین ‌المللی خودرو به نام راننده غیر مالک صادر خواهد شد. در این وکالت ‌نامه، حتما باید نام این شخص ذکر شود تا هیچ مشکلی برای عبور از مرز های بین ‌المللی نداشته باشد.

 

هزینه کاپوتاژ به عراق 1402

هزینه کاپوتاژ جهت سفر به عراق با توجه به وضعیت اقتصادی و رشد تورم هر ساله متفاوت خواهد بود. این هزینه ‌ها شامل تعرفه‌ های گمرکی، مالیات و سایر هزینه ‌های مرتبط با صدور برگه کاپوتاژ برای ماشین شخصی به عراق است. برای دقیق ‌ترین و جدیدترین اطلاعات، بهتر است با مراجع مربوطه حاصل کنید و هزینه‌ های مورد نیاز برای کاپوتاژ خودرو در هر سال را استعلام کنید.
برای مثال آخرین هزینه کاپوتاژ خودرو به عراق که اعلام شده است به شرح زیر می باشد.

هزینه کاپوتاژ به عراق 1402

بیشتر بخوانید: معرفی و بررسی بازارهای کربلا و نجف

 

مدل ماشین برای کاپوتاژ به عراق

مدارک شما جهت کاپوتاژ خودرو به عراق باید مورد بررسی قرار گیرد. بر اساس آیین ‌نامه ‌ای که سازمان گمرک برای کاپوتاژ خودرو ارائه داده است، اگر وسیله نقلیه شما قدیمی باشد، جهت آغاز فرایند کاپوتاژ باید از اداره میراث فرهنگی مجوز دریافت کنید.
اگر خودروی شما خیلی قدیمی نباشد، شما بدون هیچ دردسری می توانید ماشین خود را کاپوتاژ کنید، اما اگر خودروی شما کمی فرسوده باشد و تصمیم داشته باشید با آن در کشور عراق رانندگی کنید، حتما باید از اداراه میراث فرهنگی مجوز های لازم را دریافت کرده باشید. لذا بهتر است قبل از شروع مراحل کاپوتاژ، با مراجعه به سازمان میراث فرهنگی، در خصوص مدارک و مجوز های لازم توضیحات دقیقی دریافت کنید.
همچنین رعایت نکات زیر جهت استفاده از کاپوتاژ ماشین در عراق الزامی می باشد.

  1. اگر کاپوتاژ شما معتبر است و قصد فروش ماشین خود را دارید، ابتدا باید آن را باطل نمایید.
  2. اگر قبلا کاپوتاژ خودرو به عراق را دریافت کرده اید و تصمیم دارید آن را مجدد تمدید کنید، بهتر است بدانید که احتیاجی به پرداخت مبلغ جهت پلاک و برچسب IR نخواهید داشت.
  3. امکان استفاده از پلاک ترانزیت بر روی سایر خودرو ها وجود نخواهد داشت.
  4. جهت خروج ماشین هایی که بیشتر از ۲۰ سال قدمت دارند، نیاز به دریافت مجوز از سازمان میراث فرهنگی می باشد.

 

مدل ماشین برای کاپوتاژ به عراق

بیشتر بخوانید: اعمال سفر کربلا

 

برای کاپوتاژ ماشین به کجا مراجعه کنیم

در برخی موارد، برای بسیاری از ما پیش آمده است که قصد سفر به کشور عراق را با خودروی شخصی خود داریم. در این شرایط با واژگانی مانند کاپوتاژ ماشین به عراق، پلاک ترانزیت و گواهینامه بین‌المللی سر و کار خواهیم داشت.
برای اینکه بتوانید با ماشین شخصی خود در خارج از مرز های ایران با خیالی آسوده و بدون دردسر رانندگی کنید، ابتدا باید به مرکز گمرک شهری که در آن زندگی می کنید مراجعه کرده و برگه کاپوتاژ را دریافت کنید. پس از آن باید به کانون جهانگردی و اتومبیلرانی در تهران مراجعه کنید. بنابراین باید پلاک ترانزیت مربوط به ماشین شخصی خود، دفترچه بین المللی ماشین، گواهینامه (بین المللی)، کارت عضویت و برچسب IR را دریافت کرده تا با داشتن این مدارک با آرامش خاطر از مرز خارج شوید.
در این مراکز، می‌ توانید مدارک مورد نیاز خود را ارائه داده و درخواست خود را برای کاپوتاژ ثبت کنید. تیم متخصص اداره گمرک مسئول بررسی مدارک و انجام کاپوتاژ خودرو شما خواهند بود. بهتر است قبل از مراجعه حضوری به سازمان، با اداره گمرک محلی خود تماس بگیرید و اطلاعات دقیقی درباره مدارک مورد نیاز و مراحل کاپوتاژ دریافت کنید.

 

برای کاپوتاژ ماشین به کجا مراجعه کنیم

بیشتر بخوانید: بهترین سوغات کربلا

 

مراکز کاپوتاژ خودرو در تهران

مرحله اول: برای دریافت برگه کاپوتاژ ماشین به عراق، باید به یکی از مراکز معتبر کاپوتاژ خودرو در سراسر کشور مراجعه کنید و با داشتن مدارک مورد نیاز، برگه کاپوتاژ مربوط به خودروی خود را دریافت کنید.
آدرس اداره گمرک تهران:
– کد پستی: 1594733119
– تلفن: 82991
– ساختمان شماره 1: 30-88501425
– پست الکترونیک: p.r.irica@irica.org
– ساعات کاری: ساعت 8:00 الی 16:00 (شنبه تا چهارشنبه)
– نشانی: ساختمان شماره یک، خیابان ولی عصر (عج)، بعد از میدان ولیعصر (عج)، مجاور کوچه ناصر
مرحله دوم: پس از آنکه پروانه خروج موقت را دریافت کردید باید به کانون جهانگردی و اتومبیل رانی کشور مراجعه کنید تا مراحل زیر را انجام دهید:
– اخذ گواهینامه بین المللی: با ارائه تصویر صفحه نخست گذرنامه و کامل کردن فرم درخواست فارسی و لاتین، می ‌توانید گواهینامه بین المللی را دریافت کنید.
– پلاک ترانزیت: با دریافت پروانه خروج موقت، گذرنامه مالک یا راننده بر اساس اسامی ذکر شده در پروانه خروج، کارت ماشین یا شناسنامه مالکیت خودرو و کامل کردن فرم‌ های مربوطه، می ‌توانید پلاک ترانزیت را دریافت کنید.
– دفترچه بین المللی: دفترچه بین المللی شامل کلیه اطلاعات مربوط به ماشین و راننده می باشد. جهت دریافت دفترچه بین المللی، به همراه داشتن مدارک مورد نیاز جهت مراجعه به مرکز جهانگردی و اتومبیل رانی الزامی می باشد.
– کارنه دو پاساژ: به همراه داشتن کارنه دو پارسه ضرورتی ندارد، اما جهت آسایش و راحتی بیشتر در مرز بهتر است همراه خود داشته باشید. همچنین به خاطر داشته باشید جهت دریافت پلاک ترانزیت، ارائه گواهی نامه (بین المللی) الزامی می باشد.
آدرس سازمان جهانگردی و اتومبیل رانی در تهران به شرح زیر است:
– تهران، بلوار خرمشهر، خیابان شهید عربعلی، پلاک دو.
با توجه به نکاتی که در این مطلب ذکر شد، جهت سفر به کشور عراق با خودروی شخصی، دریافت کاپوتاژ ماشین به عراق ضروری است تا شما بتوانید بدون هیچ گونه دردسری در سرزمین عراق رانندگی کنید. با دریافت کاپوتاژ، می ‌توانید خودروی خود را به طور قانونی و با اطمینان به عراق ببرید و در آنجا با خیالی راحت رانندگی کنید. برای دریافت مجوز کاپوتاژ، باید به اداره گمرک شهر خود مراجعه کرده و مراحل مورد نیاز را طی کنید. همچنین، در حین سفر، حتما قوانین و مقررات مربوط به رانندگی و شرایط لازم را رعایت کنید. با رعایت این نکات، می‌ توانید سفری امن و بی‌ مشکل به عراق داشته باشید و از تجربه ‌ی خوبی بهره‌ مند شوید.

3.6 17 رای ها
این مطلب مفید بود؟
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها